Hellekesä vauhditti virvoitusjuomien kauppaa

Panimoyhtiöiden myynti sai vauhtia kesän helteistä. Eniten eli reilut viisi prosenttia kasvoi kivennäisvesien kulutus, mutta myös olutta ja virvoitusjuomia on juotu vuoden takaista enemmän. Yhteensä panimo- ja virvoitusjuomateollisuuden kotimaan myynti nousi tammi-syyskuussa 631,4 miljoonaan litraan, mikä oli 1,6 prosenttia viimevuotista tasoa enemmän.

Alkoholipitoisten ja alkoholittomien myynti kasvoi samassa tahdissa, ilmenee Panimoliiton tilastoista. Olutta oli syyskuun loppuun mennessä myyty yhteensä 307,5 miljoonaa litraa, 1,7 prosenttia enemmän kuin vuotta aiemmin. Selvimmin kotimaassa kasvoi keskioluen kysyntä, vahvasta oluesta isompi osa tuodaan ulkomailta.

Siiderin myynti kasvoi 2,9 prosenttia 39,2 miljoonaan litraan. Virvoitusjuomia taas myytiin vajaan prosentin entistä enemmän, yhteensä 225,1 miljoonaa litraa. Kivennäisvesien myynti kasvoi 5,1 prosenttia 46,4 miljoonaan litraan. Panimoliiton tilastot perustuvat Hartwallin, Olvin, Sinebrychoffin ja Pirkanmaan Uuden Panimon kotimaan myyntiin.

(STT)

Lue myös:

    Uusimmat