Heinonen: Päätös rataliikenteen kilpailutuksesta syksyyn

Liikenneministeriön työryhmän esitys rataliikenteen kilpailuttamiseksi on saanut varsin ristiriitaisen vastaanoton ja päätöksiä asiasta tehdään aikaisintaan syksyllä, liikenneministeri Olli-Pekka Heinonen sanoi tänään.

Työryhmä avaisi rataverkon kilpailulle tavaraliikenteessä ja pääkaupunkiseudun paikallisliikenteessä, mutta jättäisi kaukoliikenteen edelleen VR:n yksinoikeudeksi. Lausuntoaika työryhmän huhtikuiseen esitykseen umpeutui perjantaina, mutta ministeriö on toistaiseksi saanut vastaukset vasta runsaalta kolmannekselta lausunnonantajista.

-Tähän mennessä tulleissa kannanotoissa asiasta on varsin ristiriitaisia käsityksiä ja työryhmän esitykseen on suhtauduttu myös varsin kriittisesti, Heinonen sanoi.

Mm. VR on toistuvasti varoittanut kilpailutuksen johtavan "kerman kuorintaan", jossa kilpailijoiden ilmestyminen kannattavimmille alueille pakottaisi myös VR:n joko nostamaan hintoja tai karsimaan heikommin kannattavia palveluita.

Heinonen ei kertonut omaa näkemystään rataliikenteen kilpailutukseen, mutta totesi yleisesti, että kilpailun avaamisen lähtökohtana tulee olla kuluttajan näkökulma eli laadukkaiden palvelujen tuottaminen kilpailukykyiseen hintaan.

-Kilpailun vapautus ei ole minulle mikään itseisarvo, ministeri linjasi. Valtionyhtiöiden yksityistämisessä jatketaan Heinosen mukaan edellisen hallituksen pragmaattista linjaa eli mm. Soneran yksityistämisen jatkosta päätetään myöhemmin tilanteen mukaan.

Rahat eivät riitä tienpidon tavoitteisiin

Heinonen arveli tänään tiedotustilaisuudessaan myös, että liikenneministeriön määrärahat eivät riitä liikenneväylien ylläpitoon siten, että niiden nykyinen arvo ja kunto säilyy.

-Tämä on haastava tehtävä, sillä vahvistetut budjettikehysluvut eivät mahdollista sen kaltaisia investointeja, ei sinne päinkään, Heinonen sanoi. Liikenneverkkojen kehittämistä pohtinut ministeriryhmä esitti joulun alla liikenneväyliin 600 markan vuotuista lisärahoitusta, mutta tällaista summaa ei ministeriön budjettikehyksiin saatu. Heinonen muistutti kuitenkin hallitusohjelman maininnasta, jonka mukaan hallitus varautuu liikenneverkkohankkeiden rahoittamiseen myös erillisjärjestelyin. Hän ei halunnut ottaa kantaa siihen, voitaisiinko tähän tarkoitukseen käyttää esimerkiksi valtionyhtiöiden yksityistämisestä saatavia varoja.

Yksityisen rahoituksen käyttö liikenneväylien rakentamisessa tai ylläpidossa on ministerin selvitettävä ennakkoluulottomasti tapaus kerrallaan.
(STT)

Lue myös:

    Uusimmat