Heinolan bussiturman syy selvinnyt

Heinolassa reilu vuosi sitten tapahtuneen bussiturma syy on selvinyt. Tutkintalautakunnan mukaan kuljettajan kokemattomuus, liian suuri tilannenopeus ja Heinolan eteläisen liittymän liikennejärjestelyt olivat bussionnettomuuden keskeiset syyt.

Onnettomuudessa kuoli 4 ja loukkaantui 32 ihmistä. Toissa pääsiäisenä kaiteen läpi kymmenmetriseen rotkoon suistunut bussi oli pyhiinvaellusmatkalla Uuteen Valamoon. Turman syy oli tutkintalautakunnan mukaan se, että linja-auto tuli rampin loppuosassa vasemmalle kääntyvään mutkaan ainakin 55 kilometrin tuntinopeudella. Mutka alkoi 70 metriä ennen kaidetta eli matka mutkasta kaiteeseen kesti viitisen sekuntia. Linja-auto alkoi mutkassa kallistua oikealle, jolloin kuljettaja joutui keskittämään kaiken tarkkaavaisuutensa auton oikaisemiseen. Tämän jälkeen hänellä ei enää ollut muita mahdollisuuksia hätätoimenpiteisiin.

Jarruista ei löytynyt vikaa


Kuljettajan mukaan auton jarrut eivät toimineet hänen yrittäessään hiljentää vauhtia ennen mutkaa. Tutkimuksissa auton jarrujärjestelmästä ei löytynyt vikaa, joka olisi voinut aiheuttaa jarrujen katoamisen. Myöskään ajopiirturista ei löytynyt merkkejä, jotka olisivat osoittaneet selvää jarrujen käyttämistä, todetaan tutkintalautakunnan raportissa. Toisaalta selvityksessä ei myöskään tullut ilmi asioita, joiden avulla kuljettajan kertomus jarrujen pettämisestä voitaisiin osoittaa virheelliseksi.

Rampin muoto yllätti kokemattoman kuljettajan


Tutkintalautakunnan mukaan "myötävaikuttavana tekijänä onnettomuuteen oli kuljettajan vähäinen kokemus linja-auton ajamisesta viimeisten 15 vuoden aikana, jonka hän on ollut poissa linja-auton kuljettajan ammatista. Tämä aiheutti epävarmuutta auton hallintalaitteiden käytössä sekä liikennetilanteiden arvioinnissa". Onnettomuuden syntyyn on vaikuttanut myös Heinolan eteläisen liittymän rampin muoto, johon tienkäyttäjät ovat kiinnittäneet huomiota jo ennen onnettomuutta. Rampin alkuosassa näkyy vain loiva kaarre oikealle. Tästä syntyy helposti mielikuva, jonka mukaan ramppi jatkuu samaan suuntaan kaartaen aina risteävään tiehen saakka. Rampin loppupäässä oleva jyrkkä kaarre vasempaan tulee vastaan yllättäen.

Ongelmia jo ennen onnettomuutta


Bussin matkustajat havaitsivat selvityksen mukaan kuljettajan epävarmuutta jo ennen onnettomuutta. Hyvinkään kirkon pihassa autoon nousseet ovat kertoneet bussin sammuneen kerran tai kaksi kirkon pihassa, ja kuljettajalla oli ollut vaikeuksia vaihteiden kanssa. Mäntsälän risteyksessä kuljettaja ajoi aluksi väärään suuntaan. Tällöin kuljettaja kertoi jarrujen toimineen täydellä teholla vasta toisella polkaisulla, ja hän oli ottanut asian puheeksi matkanjohtajan kanssa. Onnettomuustilanteessa kuljettaja on kertonut pumpanneensa jarruja viisi-kuusi kertaa. Tämä on tutkintalautakunnan mukaan vastoin ABS-jarrujen käyttösuositusta.
(MTV3-STT)

Lue myös:

    Uusimmat