Heikentynyt laskutaito haittaa jo arkielämää – vieläkö itse osaat päässälaskun?

Korkean teknologian maineella ratsastavalla Suomella on ongelma. Opetushallituksen selvityksen mukaan koululaisten laskutaidot ovat heikentyneet niin paljon, että ne hankaloittavat jo arkielämää. Oppilaiden osaamisen taso on heikentynyt kaikilla matematiikan osa-alueilla, mutta erityisesti jo perusasioissa: prosentti- ja päässälaskuissa.

– Matematiikan taitoa tarvitaan Suomessa, jos meillä pitää olla teollisuuden ja hightechin osaamista, toteaa Opetushallituksen erikoistutkija Juhani Rautopuro.

Rautopuron mukaan tilanne ei ole katastrofaalinen - vielä. Kansainvälisissä vertailuissa suomalaiset pärjäävät yhä kohtalaisen hyvin.

– Jos ongelmaan ei suhtauduta vakavasti, se katastrofikin onnistutaan järjestämään.

Hänen mielestä nyt pitäisi palata juurille eli panostaa arkielämässä tarvittaviin perustaitoihin.

Läksyjä tekemällä parempia tuloksia

Tutkimuksen mukaan oppilaat pitävät matematiikkaa hyödyllisenä, mutta eivät kiinnostavana. Opettaja veisi opetuksen nuorten maailmaan.

– Sosiaalinen media kiinnostaa nuoria enemmän kuin matematiikka, mutta mitä jos matematiikka menisi sosiaaliseen mediaan esimerkiksi pelien muodossa, sanoo Matemaattisten Aineiden Opettajien Liitto (MAOL) puheenjohtaja, Eurajoen lukion opettaja Leena Mannila.

Mannilan mielestä opettajille pitäisi järjestää koulutusta siitä, kuinka saadaan tylsistyneet oppilaat innostumaan matematiikan tunneista. Apuvälineiksi hän ottaisi myös tietotekniikan sekä murtokakut ja värisauvat.

Mannilan mukaan vaikeuksia tulee myös siitä, ettei tämän päivän kiireinen maailma anna aikaa ajatteluun ja oivaltamiseen. Hän on huomannut 20 vuoden opettajauransa aikana, että oppilaiden pitkäjänteisyys ja kotitehtävien tekeminen ovat vähentyneet.

Trendi on sama koko maassa.

– Ne, jotka tekevät kotitehtäviä, menestyvät paremmin. Vastauksissa näkyy matemaattisen ymmärtämisen heikkenemistä. Esimerkiksi päässälaskuissa käytetään laskinta tai kännykkää, sanoo Opetushallituksen selvityksen projektipäällikkönä toiminut Kati Hirvonen.

Tutkimuksen perusteella poikien ja tyttöjen suoritukset olivat lähes samantasoisia.

Opetushallituksen arviointiin osallistui viime keväänä 6555 peruskoulun 9-luokkalaista 169 koulusta.

(MTV3 - STT)

Lue myös:

    Uusimmat