Hawk-turmassa ehkä ulkopuolinen syy

Ulkopuolinen syy on saattanut aiheuttaa eilen Kruunupyyn lentokentän lähellä maahan syöksyneen Hawk-harjoitushävittäjän moottorin sammumisen.

Lentosotakoulun johtaja eversti Kari Janhunen arvioi, että ulkopuolinen syy voi olla esimerkiksi linnun lentäminen moottoriin. Yksimoottorisen koneen kohdalla tämä olisi hänen mukaansa tuhoisaa.

Onnettomuuskoneen lentäjää luonnehditaan kokeneeksi Kauhavan lentosotakoulun yliluutnantiksi, jolla on runsaasti lentokokemusta myös Hawkista.

Onnettomuutta on asetettu tutkimaan viisijäseninen tutkintalautakunta, jonka puheenjohtajana toimii majuri Mikko Hietanen Karjalan lennostosta. Turman tutkinta saattaa kestää parista kuukaudesta jopa kahteen vuoteen.

Maahansyöksy tapahtui Kruunupyyn lentokentän lähellä Keski-Pohjanmaalla torstaina iltakymmenen jälkeen. Lentosotakoulun Hawk oli ollut harjoituslennolla, ja koneen ohjaaja harjoitteli mittarilähestymisiä kentälle. Koneen moottorin sammuttua pilotti pelastautui heittoistuimella. Lentäjä kykeni soittamaan itse hätäpuhelun. Hän pelastautui heittoistuimella ja selvisi vahingoitta.

Lentäjä on edelleen tarkkailtavana Keski-Pohjanmaan keskussairaalassa. Hän voi hyvin, eivätkä vammat ilmeisesti ole vakavia.

Tuleen syttynyt kone sammutettiin nopeasti

Hawk-hävittäjän hylky tulessa lähellä Kruunupyyn lentokenttää (Kuva: Daniel Byskata)

Keski-Pohjanmaan ja Pietarsaaren pelastuslaitoksen päällystöpäivystäjän Matti Koiviston mukaan kone putosi maahan noin kilometrin päähän kiitotiestä kaakkoon. Lähimmät rakennukset ovat parinsadan metrin päässä onnettomuuspaikasta.

Pelastuslaitos sai ilmoituksen onnettomuudesta kello 22.21. Ensimmäinen paloauto saapui onnettomuuspaikalle kello 22.26. Tuolloin koneen hylky paloi ilmiliekillä. Pelastuslaitos sammutti kuitenkin koneen nopeasti, eikä tuli ehtinyt levitä lähimaastoon.

Koiviston mukaan heittoistuimella pelastautunut lentäjä laskeutui lähelle pudonnutta konettaan. Sää oli onnettomuushetkellä kostea ja hieman usvainen. Vettä ei kuitenkaan tiettävästi satanut.

Ilmavoimat käyttää Hawk-hävittäjiä koulutuskoneina. Ilmavoimilla on kaikkiaan 50 englantilaisvalmisteista Hawkia.

Jo kymmenes Hawk-onnettomuus

Nyt tapahtunut Kruunupyyn onnettomuus on jo kymmenes tiedossa oleva Ilmavoimien Hawkeille sattunut onnettomuus. Onnettomuuksissa on kuollut neljä lentäjää, lisäksi yksi on loukkaantunut vakavasti.

  • - 17.3.1981: Satakunnan lennoston Hawk törmäsi maahan silmukan oikaisussa Pirkkalassa. Ohjaaja kuoli, toinen ohjaaja loukkaantui vakavasti.
  • - 9.5.1986: Lapin lennoston Hawk syöksyi maahan lentoesitysharjoituksessa Kemijärvellä ja tuhoutui täysin. Ohjaaja sai surmansa.
  • - 16.12.1988: Satakunnan lennoston Hawkin laskutelineet pettivät laskussa Pirkkalassa. Ohjaajat pelastautuivat heittoistuimilla, eivätkä loukkaantuneet.
  • - 27.2.1989: Lapin lennoston Hawk ajautui laskussa lumihankeen Kittilässä. Ohjaajat pelastautuivat heittoistuimilla.
  • - 5.12.1989: Karjalan lennoston Hawkin moottori vaurioitui lentoonlähdössä Rissalassa. Ohjaaja pelastautui heittoistuimella.
  • - 7.4.1998: Karjalan lennoston Hawk törmäsi kaartotaisteluharjoituksessa maahan Tuusniemellä. Ohjaaja kuoli.
  • - 1.7.1998: Koelentokeskuksen Hawkin moottori pysähtyi polttoainejärjestelmän asennusvirheen takia Pälkäneellä. Koneen ohjaaja ja koelennon valvoja pelastautuivat heittoistuimella.
  • - 25.3.2003: Lapin lennoston Hawk törmäsi harjoituslennolla puihin Sallassa. Koneen miehistönä toimineet yliluutnantti ja kadetti pelastautuivat heittoistuimilla ennen koneen syöksymistä maastoon.
  • - 1.9.2004: Ilmasotakoulun Hawk tuhoutui maahansyöksyssä Siikaisissa. Ohjaaja kuoli.
  • - 28.9.2006: Lentosotakoulun Hawk syöksyi maahan Kruunupyyssä 28. syyskuuta 2006. Ohjaaja pelastautui heittoistuimella.

(MTV3-STT)

Lue myös:

    Uusimmat