Hätänumeropalvelut hälyttävän huonosti tiedossa

Läheskään jokainen suomalainen ei tiedä, että hätänumerosta voi tilata ambulanssin. Vielä harvempi muistaa, että hätänumerosta voi hälyttää myös palokunnan tai poliisin.

Hätänumero 112 on melko hyvin suomalaisten muistissa, mutta numerosta saatavien palvelujen kirjosta ei monikaan tiedä.

Hätäkeskuslaitoksen teettämän selvityksen mukaan hätänumeron 112 muistaa noin 94 prosenttia suomalaisista. Useampi kuin neljä viidestä tietää, että hätänumerosta saa tilattua ambulanssin. Kuitenkin vain runsaat kaksi kolmasosaa kansalaisista muistaa, että hätänumerosta saa myös palokunnan ja poliisin apua.

Sosiaalipäivystyksestä tiedetään todella vähän

Hätänumerosta tavoittaa nykyään myös sosiaalityöntekijän, mutta sosiaalipäivystyksestä hätänumeron palveluna tietää vain kaksi sadasta.

Sosiaalialan korkeakoulutettujen ammattijärjestön Talentian mukaan päivystys uhkaa takkuuntua resurssipulan vuoksi. Sosiaalitoimistojen ollessa kiinni hätä- ja kriisitilanteita hoitaa alueellisesti järjestetty sosiaalipäivystys.

Laajoissa seutukunnissa päivystävä sosiaalityöntekijä saattaa olla tuntien matkan päässä apua tarvitsevista. Talentian puheenjohtaja Eila Malmström vaatii, että päivystysjärjestelmään panostetaan nykyistä enemmän.

-Yksi suurimmista riskeistä joutua väkivallan kohteeksi on sosiaalipäivystyksen yölliset kotikäynnit. Niissä tulisi aina olla mukana vähintään poliisi ja mielellään myös ammattitaitoinen työpari. Tällaiseen perusasiaan nykyiset resurssit eivät kuitenkaan riitä.

Huomenna vietetään 112-päivää, jonka teemana on juuri sosiaalipäivystys.

Päivän aikana useilla paikkakunnilla järjestetään tapahtumia, joissa esitellään hätänumerosta saatavia palveluita ja kiinnitetään huomio vahinkojen ehkäisyyn

(MTV3-STT)

Lue myös:

    Uusimmat