Hätäkeskuksiin soitetaan lähes miljoona turhaa puhelua

Hätäkeskukset eivät ole juuri käyttäneet oikeuttaan sulkea häiriköitä linjoiltaan. Hätäkeskuspäivystäjällä on ollut vuodenvaihteesta lähtien lupa estää häirikön puhelut väliaikaisesti.

Hätäkeskuslaitoksen hallintojohtajan Iiro Cloudbergin mukaan voimakeinoa ei ole kuitenkaan tiettävästi vielä käytetty, vaikka pahimmat kiusantekijät saattavat soittaa satoja kertoja yössä. Hätäkeskukset saivat viime vuonna yli 160 000 ilkivaltaista pilailu- tai haistattelupuhelua.

Niiden lisäksi hätänumeroon saapui yli 700 000 turhaa puhelua, jotka hätäkeskus laittoi ajattelemattomuuden piikkiin. Ihmiset kysyvät hätänumerosta esimerkiksi lähimmän pitsataksin numeroa tai ohjeita juhannuskokon sytyttämiseen.

Osa hutipuheluista on myös vahingossa taskunpohjalta soitettuja tai pikkulasten vahinkopuheluita.

Neuvontapuhelin suunnitteilla

Hätäkeskuksiin saapuvien tiedustelupuheluiden tulvaa aiotaan suitsia yleisneuvontapalvelulla. Valtionvarainministeriön työryhmä perustaisi numeron ensi vuoden loppuun mennessä.

Neuvontanumerosta saisi kysyä ainakin viranomaisten ja kuntien toiminnasta. Toisaalta numeroon voisi soittaa myös muissa mieltä askarruttavissa asioissa.

(MTV3-STT)

Lue myös:

    Uusimmat