Harvat vaihtavat operaattoria

Pörssissä noteerattu Sonera ja pörssikonserniin kuuluva Radiolinja julkistavat tiedot asiakkaiden vaihtuvuudesta kolmen kuukauden välein tuloksensa julkistamisen yhteydessä.

Tuoreimmat tiedot ovat kesäkuun lopusta. Soneran asiakkaista edellisen vuoden aikana vaihtui 13 prosenttia. Viime vuoden lopussa lukema oli 14,6 prosenttia. Heikoimmillaan Sonera on joutunut tilastoimaan päälle 16 prosentin lukemia. Tasan 16:ssa oltiin vuosi sitten.

Suunta on oikea eli olemme pystyneet lisäämään asiakastyytyväisyyttä, johtaja Janne Vainio Sonerasta sanoo. Sonera on Suomen suurin matkapuhelinoperaattori päälle 60 prosentin markkinaosuudellaan. oisena on Radiolinja, jolla on GSM-puhelinliittymistä 37 prosentin siivu. Kesäkuun lopussa asiakaskierto oli 12,5 prosenttia. Vuoden lopusta luku on kaunistunut hieman reilulla prosenttiyksiköllä.

Telialle lisää liittymiä


Yhtälö näyttää mahdottomalta, koska myös ruotsalaisen Telian suomalainen tytäryhtiö on lisännyt tämän vuoden aikana huimasti liittymiensä määrää. Kun kaksi suurta ovat parantaneet lukemiaan, keneltä Telian liittymät ovat pois, koska aivan kaikki eivät liene uusia puhelimen käyttäjiä? Yksi selitys löytynee siitä, että Telia vuokraa valtakunnalliseen palveluun Radiolinjan verkkoja. Omat cityverkot Telialla on vain Helsingissä, Turussa ja Tampereella ympäristöineen.

Johtaja Jari Lehtola Telia Mobilesta kertoi, ettei yhtiö julkista vaihtajien osuutta, vaan ainostaan liittymien kehityksen. Kesäkuun lopussa yhtiöllä oli 112 000 liittymää. Viime vuoden lopussa oltiin 33 000:ssa. Huimasta noususta huolimatta sen markkinaosuus jää muutamiin prosentteihin. Euroopassa vaihtuvuus - tai alan slangilla churn - on yleensä 20-30 prosenttia. Sitä suuremmatkaan luvut eivät ole aivan harvinaisia. Kilpailun luvatussa maassa Yhdysvalloissa operaattorit ovat saaneet tottua siihen, että kolmannes asiakkaista katsoo vuoden aikana parhaaksi siirtyä kilpailijalle.

(STT)

Lue myös:

    Uusimmat