Kimi Räikkösen Ferrarin valitettava hydrauliikkavika (ja keskeytys) vei häneltä voittomahdollisuuden kisassa, missä piste-eron kaventaminen kärkeen olisi pitänyt hyödyntää maksimaalisesti. Kuljettajien sarjan kärjessä oleva, McLarenin Lewis Hamilton jäi ensimmäisen kerran tällä kaudella ilman pisteitä ja sitä mahdollisuutta Räikkönen ei pystynyt nyt hyödyntämään. Se oli valitettavaa, sillä vaikka Räikkösellä on edelleen hyvät teoreettiset mahdollisuudet mestaruuteen, niin näyttää vahvasti siltä, että ne ovat enää todellakin vain teoreettiset.
Siinä missä Hamilton jäi pisteiden keräämisen mielessä nuolemaan näppejään, kaksi muuta Räikkösen vastustajaa, McLarenin Fernando Alonso ja Kimin tallikaveri Felipe Massa, ottivat maksimipisteet ja repivät molemmat piste-eroa suomalaiseen. Alonso on 16 ja Massa seitsemän pistettä edellä.
Sarjasta on vielä seitsemän kilpailua ajamatta ja vaikka Räikkösen käsissä Ferrari on ehdottomasti tämän hetken nopein F1-auto, se ei riitä, että hän voittaisi kaikki jäljellä olevat kisat, jos Hamilton ja kumppanit jatkavat pisteiden keruuta Nürburgringillä nähdyllä tavalla. No, Hamilton ei niitä nyt kerännyt, mutta sarjan johdossa olevana hänellä oli ikään kuin varaa yhteen epäonnistumiseen. Räikkösellä ei sitä ylellisyyttä enää ole eikä ollut.
Ferrari on törmännyt liian moneen tekniseen ongelmaan ja se on valitettavaa tallilta, jolta on osattu odottaa viimeisten vuosien tapaan lähes täydellistä luotettavuutta. Samanaikaisesti sarjan kärjessä oleva talli McLaren-Mercedes on osoittanut täydellistä luotettavuutta kilpailuissa saatuaan jokaisessa toistaiseksi ajetussa osakilpailussa molemmat autot maaliin asti. On täysin mahdollista, että nimenomaan hyvä luotettavuus, eikä suinkaan raaka nopeus ja voima yhdistettynä eriasteisiin luotettavuusongelmiin, ratkaisee tämän kauden maailmanmestaruuden.
Erkki Mustakari 22.7.2007
(MTV3)