Hampurilainen maistuu taantumassa

Taloustaantuma näyttää lisäävän pikaruokaketjujen suosiota ympäri maailmaa. Samaan aikaan kun laaturavintolat kärsivät asiakaskadosta, kertovat pikaruokaketjut rajuista laajentumissuunnitelmista.

Financial Times -lehti kertoi tänään, kuinka muun muassa Britanniassa pikaruokaketjut tekevät toinen toistaan parempia tuloksia.

Ketjuilla menee hyvin Suomessakin. Esimerkiksi Hesburger suunnittelee avaavansa tänä vuonna 10 uutta toimipaikkaa.

- Pärjäämme tässä tilanteessa paremmin kuin monet muuntyyppiset ravintolat, sanoo Hesburgerin toimitusjohtaja Aarne Aho.

Aho arvelee, että taloustilanteen heikentyessä pärjäävät ne ravintolat, joiden asiakaskunta koostuu niin sanotuista "omalla rahalla maksajista". Sen sijaan yritysasiakkaista tulonsa saavat laaturavintolat kokevat vaikeita aikoja.

- Toisaalta jos työttömyys lisääntyy rajusti, saattaa kysynnän heikentyminen laajentua koko ravintola-alalla, Aho arvelee.

Myös Mc Donald´sin Suomen talousjohtaja Anders Harju kertoo, että myynti on kasvussa.

- Totta kai voimme hyötyä taantuman aikana, koska pystymme tarjoamaan edullisempia vaihtoehtoja yhä useammalle, Harju sanoo.

Harjun mukaan yleinen trendi on niin Yhdysvalloissa kuin Euroopassakin, että pikaruokapaikat hyötyvät huonosta taloudellisesta tilanteesta.

Edellisen laman aikaan Hesburger-ketjun kasvu oli hyvin voimakasta. Toimitusjohtaja Aarne Ahon mukaan tämänhetkinen tilanne ei ole kuitenkaan suoraan vertailukelpoinen 90-luvun aikoihin.

- Tuolloin koko pikaruoka-ala lähti kasvuun. Kaikki ketjut - Mc Donald´s, Carrols ja Herburger -kasvoivat rajusti, Aho sanoo.

"Terveysasiat hyvällä tolalla"

Financial Times -lehden mukaan Britanniassa jo terveysviranomaiset ovat säikähtäneet pikaruokaketjujen räjähdysmäistä kasvua. Viranomaiset ovatkin vaatineet ketjuja käyttämään kasvavia tulojaan terveellisen ruoan kehittämiseen.

Mc Donald´sin Suomen talousjohtaja Anders Harju pitää ketjua terveysasioissa vastuullisena toimijana.

- Mc Donalds on esimerkillinen tässä suhteessa. Kerromme avoimesti, mitä jokainen yksittäinenkin tuote sisältää, Harju sanoo.

Myös Hesburgerin Aho painottaa ketjun käyttävän terveellisiä raaka-aineita.

- Jos kalorimääristä puhutaan, niin usein tuntuu unohtuvan, että ihmisten tulisi kuluttaa se mitä he syövät. Oli kyse sitten minkä tahansa ruoan syömisestä.

Lue myös:

    Uusimmat