Hämeenlinna-Lahti-väylän parantamisella ei kiire

Tänään julkistettu selvitystyö suosii valtatie 10:n parantamisesta vaiheittain ja aluksi nykyisellä paikallaan.

Pahimmat ongelmat vaivaavat Hämeenlinna-Lahti-yhteyden alkupäätä, missä asutus on lisääntymässä muun muassa asuntomessujen myötä, kertoo selvitystyön tehnyt konsultti. Konsultin mukaan turvallisuus kohenisi rakentamalla 10-tielle eritasoliittymä, johon poikittaista liikennettä keskitettäisiin rinnakkaisväylien avulla.

Jos samalla paranneltaisiin myös 10-tien jatkoyhteyttä eli valtatietä 12 Lahden kupeeseen Hollolaan asti, kuluisi arviolta 53 miljoonaa euroa, konsultti arvioi.

Seuraavassa maakuntakaavassa eli noin 15 vuoden sisällä on ratkaistava, parannetaanko tietä järein toimin eli rakentamalla tunneli Katumajärven alitse. Tunnelin käsittävä ratkaisu maksaa selvityksen mukaan noin 230 miljoonaa euroa eli noin 60 miljoonaa euroa enemmän kuin valtateitten kohentaminen nykylinjoillaan.

Hämeenlinnan tieratkaisulla ei kuitenkaan ole hoppua. Konsultin mukaan valtatietä 10 kannattaa parantaa Hämeenlinnan seudulla vaiheittain ja ainakin aluksi nykyisellä paikallaan.

Hämeen tiepiiri odottaa selvityksestä lausuntoja kunnilta ja muilta sidosryhmiltä ensi syksynä. Hämeenlinnan seutu suosii parantamista vaihettain.

(MTV3-STT)

Lue myös:

    Uusimmat