Halpojen lentojen tulevaisuus - penkkejä ristikkäin ja lomittain?

Lentoyhtiö Norwegianin vaikeudet ovat nostaneet koko halpalentoyhtiöbisneksen kannattavuuden kuumaksi puheenaiheeksi.

Lentoliikenteen asiantuntijan mukaan julkisuudessa olleet ongelmat eivät kuitenkaan tarkoita halpalentoyhtiöiden tai halpojen hintojen häviämistä lentomarkkinoilta.

– Euroopassa syntyy vuosittain 5-10 lentoyhtiötä ja saman verran poistuu. Uudet yrittäjät lähtevät yleensä juuri halpalentokonseptiin mukaan, kertoo johdon konsultti Tero Taskila Aviado Parners GmbH:sta.

Palkkakustannukset ovat Taskilan mukaan vain enimmillään 25 prosenttia lentoyhtiöiden kokonaiskustannuksista, joten niissä säästäminen ei tuo suuria rahavirtoja yrityksille. Sen vuoksi säästöjä haetaankin muualta: yritetään nipistää polttoainekuluissa, lennetään isommilla koneilla, pienennetään penkkien istuinvälejä.

– Seisomapaikkoja ei sentään luultavasti ole tulossa, mutta jatkuvasti mietitään uusia ratkaisuja: kuinka paljon penkkejä voitaisiin saada koneeseen, voisiko niitä laittaa ristiin tai lomittain, katsovatko kaikki matkustajat samaan suuntaan vai onko osa kasvotusten, Taskila kertoo MTV:n Huomenta Suomessa.

Koneessa pahimmillaan vain yksi parinkympin paikka

Taskilan mukaan taitavimmat halpalentoyhtiöt käyttävät myös negatiivisen lakkouutisoinnin hyväkseen vahvistamalla kuvaa todellisesta halpalentoyhtiöstä. Samaan aikaan voittoa tehdään lisäarvopalveluista, kuten matkalaukkujen hinnoittelulla ja jopa rahastamalla lähtöselvityksestä. Hän mainitsee esimerkiksi Ryanairin, joka ei koskaan ole tehnyt voittoa lippujen hinnoilla, vaan lisäarvo- ja markkinointipalveluilla.

Halpalentoyhtiöt myös kamppailevat jatkuvasti kuluttajaviranomaisten kanssa siitä, kuinka paljon heidän mainostamiaan halpoja paikkoja täytyy olla koneessa. Esimerkiksi kahdenkymmenen euron lentopaikkoja Keski-Eurooppaan voi olla yhdessä koneessa vain yksi tai kaksi - kuluttajaviranomaisten mukaan paikkoja kuitenkin tulisi olla kymmenen tai kaksikymmentä.

– Lippuhinnat voivat koneen täyttyessä nousta halpalentoyhtiöllä äärimmäisen korkealle. Jos kysytään huomiselle lentoja, voikin olla, että Finnair on edullisempi kuin Norwegian tiettyihin Keski-Euroopan kohteisiin, Taskila kertoo. 



Lue myös:

    Uusimmat