Halpatyövoimaa vastaan kampanjoidaan

Hyvät työolot suomalaisilla mukavuuslippulaivoilla turvaavat koko merenkulkumme kilpailukyvyn, sanoo Suomen Merimies-Unionin puheenjohtaja Per-Erik Nelin. Hänen mukaansa Merimies-Unioni ei ole koskaan neuvotellut eikä tule neuvottelemaan halpatyövoiman käytöstä suomalaisilla aluksilla "sanoi liikenneministeriö mitä tahansa".

Nelin puhui Kansainvälisen kuljetustyöntekijäin federaation ITF:n maailmanympärimatkalla olevalla aluksella M/V Global Marinella tänään Kotkassa. Alus kiertää maailmaa kampanjoimassa merimiesten työolojen puolesta. Kotkan Meripäiville alus saapui Norjasta Bergenistä.

ITF:n Suomen koordinaattorin Simo Niemen mukaan Euroopassa on mukavuuslippurintamalla huolestuttaviakin näkymiä. Esimerkiksi Hollannissa "kunhan päällikkö on Hollannista voi miehistö olla mistä tahansa". Yleensä siellä laivoilla maksetaan YK:n työjärjestön ILO:n mukaiset minimipalkat.

Halpatyövoimalla säästetään 15-20 prosenttia kuluista, joten se houkuttelee alusten omistajia. Suomessa ovat kaikki kuljetusjärjestöt yksimielisesti halpatyövoimaa vastaan, käytetään sitä sitten merellä, maantieliikenteessä tai rautateillä. Suomessa on ollut esillä myös kysymys satamien yö- ja sunnuntaityöstä. AKT:n puheenjohtajan Kauko Lehikoisen mukaan järjestöllä on työryhmä asian käsittelyä varten. Yö- ja sunnuntailastaus kiinnostaa erityisesti tuontisatamia, mutta kysymys ahtaajien alentuvien palkkojen korvaamisesta hiertää.

ITF:n 160 metriä pitkällä kuivarahtialuksella on meripäivien ajan näyttely, jossa esitellään mukavuuslippulaivoja ja suomalaisten ITF:n jäsenjärjestöjen toimintaa. Samalla kerrotaan merimiesten työstä, kuljetusalan koulutuksesta ja nykyaikaisesta merenkulusta. ITF juhlii 50-vuotista mukavuuslippukampanjointia. ITF:llä on sopimukset noin 5 000 mukavuuslippulaivalla, joista kolmasosalla on kansallinen miehitys johon ei puututa. Loppuja kahta kolmasosaa aluksista ITF kontrolloi.

Lue myös:

    Uusimmat