Hallitus rajoittaa alkoholin mainontaa ja myyntiaikoja

Hallitus on päättänyt rajoittaa alkoholin mainontaa ja myyntiaikoja sekä kieltää oluen paljousalennukset. Lisäksi pulloihin tulee varoitusmerkinnät.

Alkoholin myyntiaikoja ja mainontaa rajoitetaan, ja alkoholijuomapulloihin tulee varoitusmerkinnät. Asiakkaita ei saa myöskään kalastella oluen paljousalennuksilla tai muilla polkumyynnistä kertovilla mainoksilla myymälöiden tai anniskelupaikkojen ulkopuolella. Urheiluun liittyvää alkoholimainontaa pyritään hillitsemään sillä, että alkoholimainonnalla toimintaansa rahoittava lajiliitto voi jäädä ilman valtionavustuksia.

Hallitus pääsi yksimielisyyteen neuvottelussaan suurimmasta osasta alkoholipoliittisen ministerityöryhmän toimenpidepakettiinsa kokoamista ehdotuksista. Sen sijaan peruspalveluministeri Liisa Hyssälän ja toisen valtiovarainministerin Ulla-Maj Wideroosin toive väkevien juomien verotuksen nostamisesta ei toteudu tällä hallituskaudella.

-Sosiaali- ja terveysministeriössä on pitkää ollut se kanta, että veronkorotuksilla voitaisiin alentaa kulutusta. Tämä oli kuitenkin yhteinen linjaus, johon on tyytyminen, totesi Hyssälä hallituksen neuvottelun jälkeen.

Wideroos puolestaan pahoitteli sitä, että nykyinen viinan ja viinin hintasuhde houkuttelee nuoria siirtymään liian helposti väkeviin juomiin.

Veronkorotuksen hylkäämistä on perusteltu mm. pelolla, että elinkeinoelämälle haittaa aiheuttava matkustajatuonti lisääntyisi. Wideroos kertoi myös, etä EU on tekemässä yhteistä alkoholipoliittista strategiaansa, jonka yhteydessä käsittelyyn tulee tiettävästi myös ongelmia aiheuttava alkoholin nettikauppa.

Osa uudistuksista saadaan voimaan nopeasti asetuksella, ja lainsäätämistä vaativien muutosten takarajana pidetään ensi vuoden alkua.

Halvoilla "mäyräkoirilla" ei enää houkutella

Vastedes olutpullon hintaan ei saisi enää vaikuttaa se, ostaako yhden pullon kerrallaan vai raahaako kotiin kokonaisen 12 pullon "mäyräkoiran".

-Halvoilla oluen suurpakkauksilla ei kansalaisia saa enää houkutella juomaan suuria määriä, ja myös yksittäisiä pulloja pitää olla helposti tarjolla, katsoo Hyssälä.

Myös asiakkaiden kalastelu hinnanalennuksilla myymälän tai anniskelupaikan ulkopuolisilla mainoksilla saa hallituksen mielestä nyt loppua. Polkuhinta- ja "happy hour"- ilmoittelun rajoittamisella pyritään vähentämään hinnan merkitystä alkoholijuomien markkinoinnissa, mutta hinnoittelu sinänsä jäisi edelleen vapaaksi.

Aamun krapularyyppyä joutuu odottamaan

Aamuista krapularyyppyä joudutaan odottamaan entistä pidempään. Asetuksen muutoksella aiotaan estää alkoholin myynti kioskeissa ja kaupoissa ennen aamu 9:ää. Kiellolla pyritään helpottamaan kansalaisten edellisenä iltana alkaneen juomaputken katkaisua. Nykyisin alkoholijuomien vähittäismyynti on sallittua kioskeissa ja kaupoissa jo kello 7.

Alkon myymälöiden aukioloaikojen paikallista vaihtelua aiotaan kokeilla parilla paikkakunnalla. Joustavilla aukioloajoilla pyritään ottamaan paremmin huomioon asukkaat ja paikalliset olosuhteet. Käytännössä tämä voisi merkitä esimerkiksi sitä, että Alko avaa myymälänsä myöhemmin ja sulkisi tavallista aikaisemmin esimerkiksi lauantaisin.

Hallitus haluaa juomapakkauksiin myös pakollisiksi varoitusmerkinnät alkoholin aiheuttamista sikiövaurioista. Esimerkiksi Ranska on päättänyt ottaa tällaiset varoitusmerkinnät käyttöön. Varoitusmerkinnöistä säädettäisiin tarkemmin asetuksella.

Alkoholimainonta voi viedä avustukset

Mainonnan rajoittamiskeinoista sopu löytyi tässä vaiheessa siitä, että alkoholimainoksia ei saa olla televisiossa ennen iltayhdeksää eikä elokuvateattereissa alaikäisille sallituissa elokuvissa. Sen sijaan ns. mielikuvamainonnan ongelmia pohditaan vielä tarkemmin työryhmässä.

Urheilu- ja liikuntajärjestöt voivat menettää avustuksensa, jos niiden toimintaan liittyy liikaa alkoholimainontaa. Opetusministeriö aikoo arvioida erikseen avustuksia niille lajiliitoille, jotka rahoittavat toimintaansa alkoholimainonnalla. Liitoille tarjotaan kuitenkin kolmen vuoden siirtymäaikaa mainonnasta luopumiseen.

Poliisi ja lääninhallitusten alkoholitarkastajat velvoitetaan valvomaan nykyistä tehokkaammin sekä alkoholin myyntiä alaikäisille että tarjoilua päihtyneille. Tiedossa on, että alaikäisetkin saavat ostettua alkoholia kovin helposti, sanoo Hyssälä. Valvonnan tehostamisella pyritään vähentämään myös väkivaltaa.

Promillerajojen sekä alkolukon käytön tarkemman pohdinnan hallitus jätti liikenneministeriön työryhmälle.

(MTV3-STT)

(Kymmenen uutiset 02.03.2006)

Lue myös:

    Uusimmat