Hallitus hyväksyi taksilain sisällön

Lakiin tulee ensi kertaa vaatimukset taksipalvelun laadulle. Ne koskisivat taksien saatavuutta, auton laatua, kuljettajan käytöstä ja ajotapaa sekä asiakkaan palvelua, turvallisuutta ja avuntarvetta.

Hallitus esittää odotetusti taksilain muuttamista siten, että taksit voisivat ottaa asiakkaita usean kunnan alueelta. Esimerkiksi pääkaupunkiseutu voitaisiin lääninhallituksen päätöksellä yhdistää yhdeksi liikennealueeksi.

Esityksen toivotaan lisäävän kilpailua ja vähentävän taksien tyhjänä ajamista. Sen sisältö hyväksyttiin valtioneuvoston istunnossa tänään.

Taksilupien tarveharkinta säilyy esityksen mukaan tulevaisuudessakin, ja niiden enimmäismäärän määrittelisi vuosittain lääninhallitus. Luvan vaatimukset kiristyvät siten, että muun muassa hakijan hyvämaineisuuden selvittämisessä otettaisiin huomioon aiempaa useamman tyyppiset rikokset ja entistä pitemmältä ajalta.

Kuljettajalle salassapitovelvollisuus

Lakiin tulee ensi kertaa myös vaatimukset taksipalvelun laadulle. Ne koskisivat taksien saatavuutta, auton laatua, kuljettajan käytöstä ja ajotapaa sekä asiakkaan palvelua, turvallisuutta ja avuntarvetta.

Uutta on myös se, että liikenneluvan haltijalla ja kuljettajalla olisi lain mukaan salassapitovelvollisuus. Sitä pidetään tarpeellisena, jotta asiakkaan yksityisyys ja liike- tai ammattisalaisuudet pysyvät suojassa.

Luvattoman taksiliikenteen enimmäisrangaistuksen hallitus nostaisi kolmesta kuuteen kuukauteen.

Hinnoitteluun ei isoja muutoksia

Taksimaksujen säännöstelystä ei esityksen mukaan kokonaan luovuttaisi, vaan kuluttajalta perittävistä enimmäishinnoista päätettäisiin edelleen valtioneuvoston asetuksella.

Kyytien tarjontaa lisäisi se, että lääninhallitus vahvistaisi takseille vain minimivuorot. Niiden lisäksi taksiyrittäjät saisivat ajaa myös vapaavuorolla.

Taksiliikenne niin sanotuilla mopoautoilla aiotaan kieltää, mutta toisaalta museoautoilla tapahtuviin kuljetuksiin ei vaadittaisi liikennelupaa. Liikenneluvasta vapaita olisivat myös sellaiset vähäiset kuljetukset, jotka ovat osa yrityksen matkailupalveluja.

Nyt eduskunnan käsittelyyn menevä taksilaki on osa suurempaa henkilöliikennelain kokonaisuudistusta. Seuraavaksi on tarkoitus valmistella erillinen laki bussiliikenteestä.

(MTV3-STT)

Lue myös:

    Uusimmat