Hallitus: Biopolttoaineisiin siirrytään asteittain

Biopolttoaineiden osuutta kaikista polttoaineista aiotaan nostaa vajaaseen kuuteen prosentiin vuoteen 2010 mennessä.

Suomessa myytävään bensiiniin ja dieseliin ryhdytään reilun vuoden päästä lisäämään portaittain biopolttoaineita. Hallitus antaa eduskunnalle lakiesityksen biopolttoaineista lähiviikkoina, mutta päätökset tuotantotuista tehdään erikseen.

Lakiesityksen mukaan reilun vuoden päästä myytävistä polttoaineista vähintään kaksi prosenttia on biopolttoaineita. Vuonna 2009 bioetanolin ja biodieselin osuus tuplaantuu, ja vuonna 2010 on määrä päästä EU:nkin velvoittamaan 5,75 prosentin osuuteen.

Velvoitteet koskevat liikenteen ja työkoneiden polttoaineita eli käytännössä bensiiniä ja dieseliä. Vuoden 2010 tavoitteen ehtona on, että EU:n komissio sallii suunnitelmiensa mukaan suuremman biolisän myös polttoaineiden laatudirektiivissä.

- Askel biopohjaiseen liikennepolttoaineeseen on historiallinen. Päätös avaa mahdollisuudet myös liikennepolttoaineissa asteittaiseen kotimaisuuteen ja öljyriippuvuuden vähenemiseen, luonnehtii kauppa- ja teollisuusministeri Mauri Pekkarinen.

Pekkarisen mukaan hallitusryhmien puheenjohtajat olivat myöhään eilen syntyneestä päätöksestä yksimielisiä eivätkä viime vaiheen valmistelut olleet poliittisesti vaikeita. Eduskuntaan lakiesitys siirtyy lähiviikkoina.

Kauppa- ja teollisuusministeri Mauri Pekkarinen

Mahdollisuus kotimaiselle tuotannolle

Hallituksen laskelmien mukaan vuonna 2010 käytettäviin polttoaineisiin lisättäisiin kaikkiaan 160 000 tonnia etanolia ja melkein saman verran verran biodieseliä. Jos kaikki niiden raaka-aineet tuotettaisiin kotimaassa, tarvittaisiin noin 310 000 peltohehtaarin tuotanto.

- Kyetäänkö synnytettävään kysyntään vastaamaan kotimaisella tarjonnalla, aika näyttää. Hallituksen tavoite on rohkaista sekä suomalaisia raaka-aineen tuottajia että teollisuutta tarttumaan tähän mahdollisuuteen, Pekkarinen linjaa.

Käytännössä kotimainen etanolin tuotanto joutuu kilpailemaan maailmanmarkkinoilla jyräävien Brasilian ja Yhdysvaltain tuottajien kanssa, ja biodieselin tuotanto esimerkiksi Malesian tuotannon kanssa.

- Kun kaikkialla Euroopassa ja muualla maailmassa biokomponenttien kysyntä lisääntyy, tuontietanolin hintaa nousee ja suomalainen ja muu eurooppalainen tuotanto alkaa kilpailukyvyssä pärjätä, arvioi Pekkarinen.

Investointituki haarukoidaan vielä

Etanolin tai biodieselin raaka-aineiden viljelyyn Suomi ei voi suunnata lisätukia, sillä tuet kuuluvat EU:n yhteiseen maatalouspolitiikkaan. Sen sijaan perustettavia etanolitehtaita hallitus voi tukea investointituilla.

- Olemassa olevan rahoituksen puitteissa jo tukea hakevien hankkeiden rahoittaminen tekee enemmän kuin tiukkaa. Hallituksen talouspoliittinen ministerivaliokunta haarukoi vielä erikseen teollisen tukijärjestelmän mitoitusta, Pekkarinen painottaa.

- Minä uskon, että vielä tämän syksyn aikana kuullaan Suomessa päätöksiä ainakin yhdestä kahdesta etanolitehtaasta, vakuuttaa Pekkarinen.

Hallituksen laskelmien mukaan biokomponentit nostaisivat bensan tai dieselin hintaa isoimmillaan 4-5 senttiä litralta. Autoliiton arvion mukaan suomalaisautoilijan keskimääräinen lisälasku voisi olla 70-140 euroa vuodessa.

- Vaikutus lopputuotteen hintaan olisi häviävän pieni. Hallitus ei lupaa tämän esityksen yhteydessä minkäänlaisia veromuutoksia, Pekkarinen korostaa.

(MTV3-STT)

Lue myös:

    Uusimmat