Eduskunnan kyselytunnilla torstaina oppositio laittoi opetusministeri Li Anderssonin (vas.) grilliin Suomen heikentyneiden oppimistulosten takia. Perussuomalaisten kansanedustaja Sakari Puisto aloitti kyselytunnin tuomalla esiin Suomen menneisyyden Pisa-tulosten mallimaana, josta tultiin ottamaan oppia kaukaa.
– Nyt uutisoidaan oppimistulosten romahtamisesta. Suomen peruskoulun tila on heikentynyt katastrofaalisesti. Pisa-tulokset ovat olleet laskussa vuodesta 2006 lähtien, Puisto sanoi.
Hänen mukaansa syitä on monia, muun muassa se, että opettajat ovat jaksamisen rajoilla eikä heitä kuunnella. Myös opetussuunnitelmia on hänen mukaansa kutsuttu höttöisiksi. Myös liiallinen itseohjautuvuus ja digitaalisuus ovat Puiston näkemyksen mukaan johtaneet oppimistulosten eriytymiseen ja huonompiin oppimistuloksiin.
– Mitä mieltä te olette tilanteesta? Näettekö, että on tehty virheitä? Miten suomalaisten lasten ja nuorten koulumenestys turvataan niin, etteivät he joudu kärsimään virheistä? Puisto kysyi.
Hallitus että oppositio näkivät koulutuksen tilanteen vakavana.
Andersson sanoo pitävänsä tilannetta äärimmäisen huolestuttavana ja vakavana. Hänen mukaansa kyse on pidempiaikaisesta kehityksestä, ja Suomen koulutuspolitiikassa on tehty virheitä.
– Kaikista suurin virhe on aivan liian pitkään jatkuneet koulutusleikkaukset, joihin useampi hallitus ennen tätä syyllistyi, Andersson sanoo.
Anderssonin mukaan tämän takia hallitus on tehnyt "koulutuksen kunnianpalautuksen", jonka tarkoitus on palauttaa ja vahvistaa koulutuksen resursseja kaikilla asteilla. Yhtenä keskeisenä tavoitteena on Anderssonin mukaan koulutuksen tasa-arvon vahvistaminen.