Häiriösoitot kiusaavat hätäkeskuksia

Yksi hätäkeskuksia ruuhkauttavista ilmiöistä on ei-kiireellinen soittelu: Hätäkeskuksesta saatetaan muun muassa kysellä neuvoa kesärenkaiden vaihtoon.

Erilaiset häiriösoitot sekä niin sanotut taskunpohjapuhelut ruuhkauttavat hätäkeskuksia myös kesällä. Suurin ongelma hätäkeskuksille ovat humalassa olevien aikuisten häiriösoitot, joista suurin osa on ilkivaltaisia ja tahallisia.

Ongelmia tuottavat myös vahingossa soitetut "taskunpohjasoitot" eli taskussa olevan kännykän itsekseen soittamat puhelut. Usein kyse on myös lasten hallussa olevista puhelimista, joissa ei välttämättä ole edes SIM-korttia.

- SIM-kortittomalla puhelimella kun voi soittaa myös hätäkeskuksen numeroon, sanoo Pohjois-Pohjanmaan ja Kainuun hätäkeskuksen vuoromestari Tarja Isokoski.

Hätäkeskuksiin soitetaan myös paljon ei-kiireellisissä asioissa. Hätäkeskuksesta voidaan kysyä neuvoa kesärenkaiden vaihtamiseen, poliisikuulusteluasioista ja paloturvallisuusasioista. Isokoski kehottaa odottamaan tällaisten asioiden kanssa virka-aikaa, jolloin asian voi selvittää suoraan oikealta viranomaiselta.

Numeropalvelu ja hätäkeskus sekaisin

Hätäkeskuksen päivystäjä (kuva: www.112.fi)

Myös numerotiedusteluun tarkoitettuja puheluita tulee myös hätäkeskukseen aina riesaksi asti.

- Tällaiset soitot ruuhkauttavat hätäkeskuksen, koska päivystäjän on aina selvitettävä onko kysymyksessä hätäasia, Isokoski sanoo.

Pohjois-Pohjanmaan ja Kainuun hätäkeskuksessa tehtävien määrä on hieman laskenut kuluneen puolen vuoden aikana viime vuoden vastaavasta ajasta. Kaikkiaan tehtäviä on tähän mennessä ollut 167 000. Kiireisin päivä oli juhannusaatto, jolloin myös lastensuojelutehtävät lisääntyivät.

Pohjois-Pohjanmaan ja Kainuun hätäkeskuksessa varaudutaan myös tulevien vuosien eläköitymiseen. Isokosken mukaan päivystäjien tarve kasvaa, ja uusia hätäkeskuspäivystäjiä tarvitaan useita.

- Pelastusopistolla on juuri hakuaika menossa, ja toivomme, että hakijoita riittää, vuoromestari vinkkaa.

(MTV3-STT)

Lue myös:

    Uusimmat