Grillimakkaroiden kulutus vakaata

Grillimakkaroiden kokonaiskulutus on pysynyt vakaana, eikä esimerkiksi viileä alkukesä ole laskenut kulutusta viime vuoden vastaavaan aikaan verrattuna.

Tämän vuoden kuuden ensimmäisen kuukauden aikana suomalaiset ovat ostaneet 9,7 miljoonaa kiloa grillimakkaraa, eli lähes kaksi kiloa henkilöä kohti. Viime vuonna vastaavana ajanjaksona kulutus oli hitusen vähäisempää, 9,6 miljoona kiloa. Oleellisin muutos makkaramarkkinoilla on koko kuluvan vuosikymmenen jatkunut A -luokan tuotteiden osuuden kasvu. Lähiaikojen kasvun takana on ostovoiman nousu, pitkäaikaisen muutoksen monipuolistunut tuotevalikoima.

Tämän vuoden alkupuoliskolla makkaraa myytiin yhteensä 215,3 miljoonalla markalla. Tästä määrästä A -luokan makkaroiden osuus oli 30,3 prosenttia. Koko vuoden 1997 luku oli noin 27 prosenttia. Grillimakkaroiden osuus lihavalmisteiden myynnistä on noin viidennes. Makkarat jaetaan A -luokkaan ja yleiseen luokkaan. A -luokan makkaroiden lihapitoisuuden pitää olla vähintään 63 painoprosenttia valmiista elintarvikkeesta. Vuoden alkupuoliskon ostetuin A -luokan makkara markkamyynnin perusteella oli HK Kabanossi, jonka markkinaosuus oli vuoden alkupuoliskolla 13,6 prosenttia. Kakkosena oli HK Camping lähes samalla prosenttiluvulla. Atrian Atrilli markkinaosuus oli kolmanneksen suurin, 8,6 prosenttia. Vähintään viiden prosentin markkinasiivun valtasivat myös Atria Käristemakkara, Popsi Poprilli ja Atria Hiillosmakkara.

Tiedot perustuvat markkinatutkimuslaitos A.C. Nielsen Finland Oy:n välittämiin tilastoihin.

Lue myös:

    Uusimmat