GPS-laitteesta vastaus Vehmersalmen lentoturmaan?

GPS-laitteen tiedot voivat nousta merkittävään rooliin Vehmersalmen lentoturman tutkinnassa.

– Jos GPS on ollut päällä, siitä selviäisi muun muassa lentokorkeus, -nopeus, -suunnat ja kellonajat. Laite on ollut kuitenkin vedessä pitkään, joten se ei ole välttämättä enää tutkittavissa, kertoo johtava tutkija Ismo Aaltonen onnettomuustutkintakeskuksesta.

Lauantaina sattuneessa turmassa kuoli kolme saman perheen jäsentä. Konetta ohjannut mies oli erittäin kokenut ilmailualan ammattilainen.

Koneen moottorista ei ole löytyny vikaa alustavassa tutkinnassa. Onnettomuustutkintakeskus jatkaa koneen hylyn ja moottorin tutkintaa ensi viikolla.

– Tutkinnassa on kolme päälinjaa: koneen tutkinta, sekä inhimillisten että lääketieteellisten tekijöiden selvittäminen. Koneesta pitää selvittää kaikki vähintään sen takia, jotta voimme poissulkea muita tekijöitä, Aaltonen sanoo.

Loputkin turmakoneen osat on nostettu vedestä tänään. Aaltosen mukaan tutkijat ovat keränneet nyt kaiken tarvittavan materiaalin. Onnettomuuden kokonaiskuvaa pyritään rakentamaan etenkin silminnäkijähavaintojen avulla.

Aaltosen mukaan tutkinnan valmistumisessa menee vähintään puoli vuotta.

Lue myös:

    Uusimmat