Googlen lehtikioski pomppii Applen varpaille

Teknologian kovat nimet Google ja Apple taistelevat parhaillaan kiivaasti lehtikustantajien huomiosta. Kumpikin yhtiö haluaa mobiililaitteille tarkoitettujen sanomalehtien ja aikakauslehtien johtavaksi jakelijaksi.

The Wall Street Journal kertoo verkkosivuillaan, että Google koittaa nyt saada huomiota kustantajilta Android-käyttöjärjestelmälleen suunnittelemallaan digitaalisella lehtikioskilla. Siirrollaan Google jahtaa selvästi Applea, joka myy jo monien suurten lehtien online-versioita iTunes-verkkokaupassaan.

Median edustajat kertovat, että toistaiseksi Googlen lehtikioskihankkeesta ja sen ajoituksesta ei ole tarkkoja tietoja. Edustajien mukaan on mahdollista, että hanke ei lopulta edes toteudu.

WSJ:n haastattelemien lähteiden mukaan Google on keskustellut aikeistaan useiden tahojen kanssa, kuten Time Warnerin ja Hearst Corpin kanssa. Kustantajat eivät ole kuitenkaan suostuneet kommentoimaan tietoja neuvotteluista.

WSJ:n lähteiden mukaan Google olisi kertonut kustantajille ottavansa pienemmän osuuden lehtien myynnistä Android-sovellusten kautta kuin mitä Apple veloittaa iTunesin myynnin kautta. Tyypillisesti Apple ottaa itselleen iTunesin kautta 30 prosenttia myyntituloista. Googlelta ei kommentoida lehden saamia tietoja tarkemmin.

Myös muita kilpailijoita

Google ja Apple eivät suinkaan ole ainoita tahoja, jotka etsivät uusia keinoja lehtikustantajien houkuttelemiseksi mobiililaitteiden suuntaan. Myös mm. Amazon.com on ollut kiinnostunut digilehti-liiketoiminnasta. Barnes & Noble on alkanut myydä digitaalisia lehtiä hiljattain julkaistulle Nook Color -lukulaitteelle.

News Corp. yritti myös kehittää online-lehtikioskia, mutta yhtiö joutui kuitenkin hautaamaan projektin viime syksynä.

Lehtien lisäksi myös digitaalisten kirjojen kentällä käydään taistelua mm. Googlen, Amazonin, Applen ja Barnes & Noblen välillä.

Lue myös:

    Uusimmat