Geneven autonäyttely avautuu - teollisuus kurimuksessa

Geneven 79. autonäyttely yrittää loistaa kuten aina, vaikka maailman autoteollisuus on kenties kaikkien aikojen haasteiden ja murroksen äärellä

Samaan aikaan kun GM:n Opel ja Saab taistelevat olemassaolostaan, Yhdysvaltain Ford kertoo alkuvuoden myynnin vajonneen puoleen ja maailman ykkösvalmistaja Toyota pyytää Japanilta valtionapua, Genevessä syttyvät valot autouutuuksien yllä kuin paha maailma olisi jossain kaukana.

Rolls-Royce esittelee niin sanotun pikkumallin - jo ensi vuonna tuotantoon suunnitellun RR4:n joka kantaa näyttelynimeä EX200, experimental-nimikkeen mukaan. Auto on täysin valmis, ja perustuu aiemmin tänä vuonna esitellyn 7-sarjan BMWN: pohjalle. Pituutta on 5,4 metriä ja varovainen hinta-arvio ilman veroja 170 000 euroa.

Jättiautojen luokassa entinen Rollsin kumppanimerkki Bentley tuo parrasvaloihin biofuel-mallin. Viina-bensa-moottorin säästäväisyydestä ei ole vielä tietoja, mutta loistokkuudesta ei tingitä.

Saman valmistajan Supersport-malli ei edes yritä säästää, kuten ei myöskään perinnemerkki Aston Martinin V12 Vantage tai DBS Volante:kaan. Bugatti kuuluu myös Geneven kalustoon: Century-erikoismallin moottori on kuitenkin ilmeisesti entinen 1001-heppainen.

Opel esittelee osasähköisen Amperan samalla kun neuvottelee Saksan valtion kanssa pelastusohjelmasta ja Saab yrittää todistaa kuolinhuhunsa liioitelluiksi 93X:llään. Talous-, järki- ja vihermalleja löytyy muiltakin: Skoda Octavia Greenline, Mercedes Blueefficiency, Kia Soul ja Hyundai i20.

Uutinen on että intialainen Tata näyttää maailman halvimmaksi tähdätyn Nano-mallin ja sanoo yrittävänsä Euroopan markkinoille sillä jopa jo ensi vuonna.

Hupia suhteelliseen kohtuuhintaan puolestaan ovat Minin ja Fiat 500:n avomallit.

Lue myös:

    Uusimmat