Geishaa jäi linjastoon – näin Fazer tyri

Fazer Makeiset on toistuvasti vetänyt makeisia pois myynnistä Geisha-konvehtien pakkaamiseen liittyvien ongelmien vuoksi. Geisha ja Geisha Dark -konvehteja on päätynyt vääriin rasioihin.

Mistä ongelmat Geishan pakkaamisessa johtuvat, Fazerin makeisten toimitusjohtaja Tom Lindblad?

– Taustalla on inhimillinen virhe. Pakkauslinjastolla on ensin ajettu Geishaa, jonka jälkeen on vaihdettu tuotetta. Vaihdon yhteydessä on tapahtunut virhe, ja aikaisemmin ajettua Geishaa on jäänyt pieni erä linjalle. Inhimillisen kontrollin ja koneen välinen yhteistyö ei ole ollut parhaalla mahdollisella tasolla.

Geishojen täytteessä on vehnäjauhoa ja hasselpähkinää, jotka voivat olla vaarallisia allergikoille. Aineita ei ole mainittu pakkauksen ainesosaluettelossa, koska pakkauksissa ei pitäisi olla Geishoja vaan muita makeisia.

Lindblad ei sano suoraan, että kaikki ongelmat on korjattu, mutta prosessia on hänen mukaansa korjattu ongelmien välttämiseksi.

– Reagoimme jokaiseen ongelmaerään välittömästi, kun tapaukset saatiin tietoon. Käytössä on automatiikkaa, ja ihmisten tekemää valvontaa on lisätty entisestään.

Palautettuja tuotteita on hyvitetty kuluttajille Fazerin tuotepaketeilla. Mutta päätyvätkö poisvedetyt tuotteet takaisin myyntiin?

– Palautetut erät hävitetään. Ne eivät esimerkiksi päädy henkilökuntamme kahvipöytään, Lindblad vakuuttaa.

(MTV3–STT)

Lue myös:

    Uusimmat