Gartner: Nokia ja Motorola kasvattivat markkinaosuuttaan

Markkinatutkimusyhtiö Gartnerin mukaan Nokian valttina oli laajempi mallisto ja hyökkäävä hinnoittelu.

Nokian markkinaosuus maailman matkapuhelinmyynnistä nousi huhti-kesäkuussa 31,9 prosenttiin vuoden ensimmäisen neljänneksen 30,4 prosentista, markkinatutkimusyhtiö Gartner kertoi.

Myös Nokian suurin kilpailija Motorola kohensi osuuttaan 17,9 prosenttiin tammi-maaliskuun 16,8 prosentista. Sen sijaan markkinakolmonen Samsung menetti nyt asemiaan pudoten 12,8 prosenttiin aiemmasta 13,3 prosentista.

Nokian valttina oli Gartnerin mukaan laajempi mallisto ja hyökkäävä hinnoittelu, jolla yhtiö on kyennyt toipumaan vuoden takaisesta notkahduksestaan. Motorolaa on puolestaan auttanut huippuohuen Razr-puhelimen hyvä menekki. Euroopassa Motorola on noussut toiseksi, kun vielä vuosi sitten se oli vasta viidenneksi myydyin puhelin.

Kärkikolmikon jäljessä eteläkorealainen LG Electronics vahvisti asemiaan nostamalla markkinaosuutensa 6,5 prosenttiin 6,2 prosentista. Sony Ericsson eteni niinikään 6,2 prosenttiin 5,5 prosentista. Sen sijaan taiwanilaiselle BenQ:lle myyty Siemens romahti 4,7 prosenttiin 5,5 prosentista.

Gartner arvioi matkapuhelimien myynnin kasvaneen 22 prosenttia viime vuoden huhti-kesäkuuhun verrattuna. Puhelimia myytiin yhteensä 190 miljoonaa kappaletta. Koko tämän vuoden myynti voi nousta 780 miljoonaan kännykkään.

(MTV3-STT-Reuters)

Lue myös:

    Uusimmat