Formula E ei halua kilpailla F1:n kanssa

Formula E -sarjan kumppanuuksista vastaava johtaja David Warren korostaa, ettei sähköformulasarja halua kilpailla formula ykkösten kanssa.

Warren vieraili keskiviikkona Suomessa promotoimassa Formula E -sarjaa.

- Meille on tärkeää se, että olemme Kansainvälisen autoliiton FIA:n hyväksymä. Se tarkoittaa, että olemme osa virallista kattojärjestöä. Minulta kysytään usein, miten voitte olla niin luottavaisia Formula E:n menestymisestä kun muut sarjat kuten A1 Grand Prix ja Grand Prix Masters eivät menestyneet? Ne eivät olleet FIA:n alaisia, vaan yrittivät tavallaan kilpailla formula ykkösten kanssa. Me emme yritä. Me näemme itsemme lähes formula ykkösiä täydentäväksi. Meillä on eri kohdeyleisö. Me haluamme vedota yrityksiin ja ihmisiin, jotka eivät ole kiinnostuneita perinteisestä moottoriurheilusta, Warren sanoo.

Formula E -sarjasta on takana ensimmäinen Pekingissä käyty osakilpailu. Toinen kisa ajetaan Malesiassa 22. marraskuuta. Kymmenen osakilpailun mittainen kausi päättyy ensi kesäkuun lopussa Lontoossa.

- Olemme hieman kuin jalkapallokausi, eli ajamme syksystä kevääseen. Teemme näin, koska haluamme olla niin vähän päällekkäin formula ykkösten kanssa kuin mahdollista, Warren selvittää.

Suunniteltu vetoamaan nuoriin

Formula E -kisat ovat noin 50 minuutin mittaisia, mikä on Warrenin mukaan hyvä asia siksi, koska nuoremmatkin ihmiset jaksavat keskittyä sen aikaa kisan seuraamiseen. Lisäksi sarja hyödyntää sosiaalista mediaa ja tarjoaa osallistumismahdollisuuden ns. FanBoostin kautta, jossa katsojat voivat äänestää, kenen kuljettajan autoon annetaan kisassa hetkellisesti lisätehoa.

- Se tarjoaa sosiaalista vuorovaikutusta fanien kanssa. Moottoriurheilupuristit eivät ehkä ota asiaa niin hyvin vastaan, mutta saamamme palaute kohdeyleisöltämme on erittäin hyvää.

Warren korostaa, etteivät Formula E -autot ole äänettömiä.

- Autojen ääni on noin 80 desibeliä, joka on kuulemma maksimimäärä melua, joka autosta saa kaupunkioloissa lähteä. Se ei ole korviahuumaavaa pauhua, vaan antaa mahdollisuuden viihdyttää ihmisiä läpi koko päivän. Voimme soittaa musiikkia ja yleisö voi keskustella.

Formula E:n kolme avaintermiä ovat energia, viihde ja ympäristö.

- Viemme viihteen kaupunkeihin. Emme mene moottoriradoille. Se on avainasemassa. Toisekseen haluamme muuttaa ihmisten käsityksen sähköautoista. Mielestämme tämä on varsin hyvännäköinen kilpa-auto. Ne ovat nopeita ja niillä ajetaan kilpaa. Haluamme muuttaa käsitystä siten, että kun nuoret ihmiset menevät autokauppaan, harkitsevat he sähköauton ostamista, Warren sanoo.

Akkujen ja voimansiirron kehitystyötä

Kaikki Formula E -autot ovat ensimmäisellä kaudella samanlaisia, mutta seuraavalla kaudella säännöt sallivat talleille kehitystyön.

- Me teimme päätöksen, että ensimmäisellä kaudella kaikilla kymmenellä tallilla on samanlaiset autot. Niissä on Dallaran runko, McLarenin voimansiirto, Williamsin akut ja Michelinin renkaat. Toisella kaudella odotamme paljon kehitystyötä akkujen ja voimansiirron kanssa. Esimerkiksi on hyvin todennäköistä että Audi, jolla on oma talli, haluaa käyttää omaa voimansiirtoaan. Emme halua sarjasta tulevan aerodynaamista kilpailua. Haluamme teknologian keskittyvän akkuihin ja voimansiirtoon, Warren linjaa.

Tarkoituksena on houkutella yksityistallien lisäksi myös autonvalmistajien tehdastalleja mukaan sarjaan.

- Autonvalmistajien houkutteleminen on avainasemassa. Renault, Audi ja Honda ovat esittäneet kiinnostusta. Tämä on ehdottomasti elintärkeää, kun kehitämme sarjaa.

Lue myös:

    Uusimmat