Flow 2011 esittelee kokeellista musiikkia ja pursuaa markkinointiviestintää

Suomen parhaimmaksi musiikkifestivaaliksi luonnehdittu ja toisinaan myös muka-tyylikkäiden hipstereiden kokoontumiseksi haukuttu Flow-festivaali valtaa jälleen Suvilahden entisen voimalaitosalueen Helsingissä viikonlopun ajaksi.

Tapahtuman tiedottaja Matti Nives laskeskelee, että yhden festivaalipäivän aikana alueella pyörii noin 16 000 musiikin ystävää.

- Koko festivaalin kävijämääräksi odotamme noin 50 000. Tämä kattaa lipun ostaneet sekä kutsuvieraat.

Kun festivaali aloitti edesmenneillä VR-makasiineilla kesällä 2004, yleisöä saapui paikalle noin 4 000. Sana uudentyyppisestä musiikkifestivaalista kuitenkin levisi ja tulijoita ilmaantui vuosi vuodelta enemmän. Lisätilaa juhlimiseen järjestyi vuonna 2007, kun tapahtuma siirtyi nykyiselle paikalleen Suvilahteen.

- Se, että festivaali kasvaa, ei ole kuitenkaan itsetarkoitus. Oletan, että tapahtuma on kasvattanut suosiotaan, koska olemme saaneet aina vain parempia ideoita sisällöiksi, Nives pohtii.

Tarjolla myös täysin marginaalista ohjelmaa

Tänä vuonna festivaali tarjoilee kävijöilleen aimo kattauksen kokeellista musiikkia. Kokeellisen musiikin areenalle, uuden sirkuksen keskus Cirkon tiloihin pystytetään myös kroatialaistaiteilija Ivana Franken installaatioteos.

- Arkkitehti Tommi Grönlund valitsi Franken installaation festivaaleille. Varsinaiseen kokeellisen musiikin tilaan, jossa artistit siis esiintyvät, mahtuu kerrallaan noin nelisensataa kuuntelijaa, tiedottaja Nives valaisee.

Tähän festivaalin marginaalisempaan osioon on buukattu ainakin huomionarvoinen, vuosikymmenet täysin omaa musiikillista linjaansa vetänyt yhden miehen orkesteri Keuhkot.

Marginaalista menoa on luvassa myös sunnuntaina, kun festivaali toivottaa lapset tervetulleeksi nauttimaan musiikista kahdesta viiteen iltapäivällä.

Lapsille esiintyy muun muassa yhtye nimeltä Hurjat Silmät. Hurjat Silmät on 7- ja 9-vuotiaiden siskosten bändi, joka esittää itse säveltämiään ja sanoittamiaan kappaleita.

- Alle kuusivuotiailla on sunnuntaina alueelle vapaa pääsy. Toivomme, että lapsiaan alueelle tuovat vanhemmat myös muistavat olla lasten ehdoilla, Nives sanoo.

Pörssiyhtiöt vahvasti esillä

Festivaalin pääyhteistyökumppani on vakavissa vaikeuksissa kamppaileva matkapuhelinjätti Nokia.

Nokian brändi koristaa kokonaista telttaa, jossa esiintyvät muun muassa nosteessa oleva suomalainen French Films ja brittiläinen pitkän linjan pop-yhtye the Human League.

Metsäjätti UPM puolestaan on esillä festivaalialueelle perustettavassa Viini & Sapas -ravintolassa, joka on kalustettu UPM Timberin materiaaleista valmistetulla desingnilla

Flowin yritysyhteistyöstä vastaava Milla Valjus selventää, että talouselämän suurtoimijat lähtivät mukaan, koska festivaalin yleisöprofiili on yritysten mielestä tavoiteltava.

- Yleisömme on nuorta ja tiedostavaa. Heitä kiinnostavat muun muassa ekologiset luksustuotteet.

Muita näkyviä sponsoreita ovat Hartwall Heineken-brändillä, Sanoma HS ja Radio Helsinki -brändeillä sekä ulkomainontajätti JCDecaux.

Ohjelmasisältöihin sponsoreilla ei kuitenkaan ole sananvaltaa.

Samalla festivaali kiistää, että alun perin varsin yksilöllisestä, underground-kulttuuria esittelevästä festivaalista olisi kasvun myötä tullut läpensä kaupallinen.

- Kaikki tehdään taiteen ehdoilla. Yhden tai kahden vetonaulan sijaan panostamme kokonaisuuteen, Nives kuittaa.

Katso Johanna Laineen juttu (Kymmenen uutiset 12.8.2011)

Lue myös:

    Uusimmat