Finstashipin väyläaluksille ei riitä töitä

Väylänhoidon vapauduttua kilpailulle vuoden alussa varustamoliikelaitoksen yhdeksällä aluksella on jouduttu aloittamaan yt-neuvottelut.

Varustamoliikelaitos Finstashipin väyläalukset ovat vajaakäytössä. Finstashipin yhdeksästä aluksesta vain kahdella on tällä hetkellä jonkin verran väylänhoitotyötä.

Syynä on väylänhoidon vapautuminen kilpailulle tämän vuoden alussa. Nyt poijuja, linjatauluja, viittoja ja muita turvamerkkejä hoitaa neljä eri urakoitsijaa. Merenkulkulaitoksen mukaan väylät tulevat hoidetuksi yhtä hyvin kevyemmälläkin kalustolla.

Öljyntorjuntaan kilpailutusta ei sen sijaan ole ulotettu.

- Laki edellyttää meidän osallistuvan öljyntorjuntavalmiuteen. Laivat on pidettävä Suomen aluevesillä, eikä niitä toisaalta saa myydä minnekään ulkopuolelle. Kun muuta tehtävää ei ole, niin laivat seisovat rannassa työttöminä, kuvailee Itämeren palvelujen johtaja Veijo Hiukka Finstashipistä.

Koska mennyt talvi oli myös jäänmurtajien kannalta lyhyt, on Finstaship joutunut aloittamaan yt-neuvottelut. Yhtiöstä kerrotaan, että irtisanomisia yritetään välttää ja työntekijöiden vähennysten toivotaan hoituvan enimmäkseen eläkejärjestelyin. Jo nyt alusten henkilökunnan määrä on kuitenkin pudonnut puoleen viime vuodesta. Vielä viime vuonna väylänhoidossa työskenteli viitisenkymmentä henkilöä.

Merenkulkulaitos on sen sijaan hyötynyt kilpailutuksesta. Esimerkiksi Länsi-Suomen alueella Taalintehtaalta Tornioon ulottuvan väylän hoitoon meni viime vuonna kolme miljoonaa euroa. Tänä vuonna urakoiden arvo on 1,5 miljoonaa. Töitä urakoitsijat tekevät muun muassa hinaajilla. Merenkulkulaitos ei usko kilpailutuksen heikentävän väylänhoitoa.

- Olen vakuuttunut, että valvonta tulee hoitumaan. Ei pitäisi näkyä käyttäjille, kuka väylän hoitaa, toteaa Länsi-Suomen väyläyksikön päällikkö Håkan Knip Merenkulkulaitokselta.

Aiemmin osa Merenkulkulaitosta ollut Finstaship on edelleen valtion omistuksessa, mutta liikelaitoksena sen edellytetään toimivan omillaan.

(MTV3)

Lue myös:

    Uusimmat