Lentäjien ilmoitus lakosta tuli Finnairille hyvin yllättäen, kertoo Finnairin viestintäpäällikkö Taneli Hassinen.
- Ilman muuta tämä on yhtiölle ikävä liike tässä taloudellisessa tilanteessa.
Lentäjät uhkaavat jatkaa 16. marraskuuta alkavaa lakkoa siihen asti, kunnes työehtosopimus saadaan aikaan. Hassisen mukaan lakon vaikutus työehtosopimusneuvotteluihin on auki.
- Missään tapauksessa emme voi lähteä suostumaan ehtoihin, joita meille tähän mennessä on esitetty.
Näitä ehtoja ovat esimerkiksi sellaiset työaikoja koskevat vaatimukset, jotka Hassisen mukaan vaarantavat Finnairin kannattavuuden.
-Liian vähän työtä maksettavaan rahaan nähden, Hassinen tiivistää.
"Raha ei sovun esteenä"
Lakkoilijapuolella Suomen liikennelentäjäliiton puheenjohtaja Kristian Rintala on eri mieltä.
- Raha ei ole sovun esteenä. Kysymys kulminoituu siihen, ketkä ohjaajat ohjaavat Finnairin koneita ja mistä ohjaajaluetteloista Finnairin ohjaajat voidaan ottaa.
Käytännössä siis pelätään, että Finnairin lentäjät korvataan kilpailijoiden ehdokkailla.
- Tällä hetkellä meillä on lomautettuina useita kymmeniä lentäjiä. Yhtiö vaatii meitä kouluttamaan vieraiden yhtiöiden lentäjiä, jotka valmistuttuaan siirtävät kouluttajiamme ja muita lentäjiämme kilometritehtaalle.
Rintala pitääkin asetelmaa nyt varsin erikoisena.
- Olemme menossa lakkoon, jotta voisimme alentaa palkkojamme.
Mikäli Finnairin työntekijät ryhtyvät lakkoon, Helsinki-Vantaan lentoasema hiljenee tuntuvasti. Finnair operoi kentällä päivittäin 60-70 prosenttia lennoista, sanoo Helsinki-Vantaan lentoaseman johtaja Juha-Pekka Pystynen.
- Huomattavan paljon rauhallisempi työtahti on hetken aikaa. Toisaalta joudumme suunnittelemaan koko lentotoiminnan uudelleen: lentokoneiden pysäköinnin, aulojen käyttöfilosofian ja niin edelleen.