Finnairin tulos parani

Finnairin alkuvuoden tulos ennen veroja kasvoi 29,5 miljoonasta eurosta 41,9 miljoonaan euroon. Yhtiön mukaan koko vuoden toiminnallinen tulos ilman myyntivoittoja tulee olemaan voitollinen.

Finnair

Tammi-syyskuussa 2002 konsernin tulos rahoituserien jälkeen ilman käyttöomaisuuden myyntivoittoja parani 19,0 milj. euroon (Q1-Q3 2001 8,7 milj. euroa). Liikevaihto laski 3,3 prosenttia 1210,4 milj. euroon. Matkustajaliikenteen yksikkötuotot nousivat 0,9 prosenttia, mutta rahtituotot huomioiden koko liikenteen yksikkötuotot laskivat 1,0 prosenttia.

Toimintakulut laskivat jakson aikana 3,6 prosenttia ja yksikkökustannukset 2,8 prosenttia. Merkittävää laskua tapahtui polttoainekuluissa, maaselvitys- ja cateringkuluissa sekä markkinointikuluissa.

Huolimatta alentuneesta henkilömäärästä ja säästöohjelman toimenpiteistä, henkilöstökulut laskivat vain 1,7 prosenttia. Tammi-syyskuussa on kirjattu eläkesäätiön kannatusmaksuja 75,2 milj. euroa eli 15,4 milj. euroa edellisvuotta enemmän. Tämä johtuu valtaosaltaan pörssikurssien laskua seuranneesta eläkesäätiön sijoitustoiminnan edellisvuotta heikommasta kehityksestä sekä toteutetuista varhaiseläkejärjestelyistä. Koko vuoden kannatusmaksutarpeeksi on arvioitu 95 milj. euroa (75,7 milj.) Finnairin eläkesäätiön varat kattavat täysimääräisesti eläkevastuut.

Pääasiassa rakennejärjestelyistä kirjatut käyttöomaisuuden myyntivoitot olivat 22,9 milj. euroa. Edellisenä vuonna käyttöomaisuuden myyntivoitot olivat 20,8 milj. euroa, mikä koostui pääasiassa neljän MD-80 lentokoneen myynnistä.

Tammi-syyskuun tulos osaketta kohden oli 0,36 euroa, edellisenä vuonna se oli 0,24 euroa.

Tammi-syyskuun aikana Finnair-konsernin henkilömäärä oli keskimäärin 10 569 henkilöä, mikä oli 3,2 prosenttia vähemmän kuin vuotta aikaisemmin. IT- ja maakalustotoimintojen rakennejärjestelyjen seurauksena konsernin ulkopuolisten yhteistyökumppaneiden palvelukseen siirtyi elo-syyskuussa yhteensä 232 henkilöä.

Yhtiöllä on vuoden 2003 alkupuolelle asti voimassa olevat työehtosopimukset kaikkien muiden ammattijärjestöjen paitsi lentäjiä edustavan järjestön kanssa. Sen kanssa solmittiin kesäkuussa 2001 vuoden 2005 tammikuuhun asti voimassa oleva työehtosopimus.

Lähiajan näkymät

Kapasiteetin käyttöasteen arvioidaan edelleen kehittyvän myönteisesti tilikauden viimeisellä neljänneksellä. Vuoden 2002 toiminnallisen tuloksen ilman myyntivoittoja odotetaan olevan voitollinen ja edellisvuotta parempi. Loppuvuoden tuloskehitystä rasittavat merkittävästi nousseet eläkekulut. Finnairin eläkesäätiön noin 700 milj. euron sijoitusvarallisuudesta lähes 17 prosenttia on sijoitettuna osakkeisiin.

Teollisuuden- ja kuluttajien suhdanneodotukset ovat heikentyneet viime aikoina. Kasvun arvioidaan kuitenkin edelleen jatkuvan etenkin Aasian markkinoilla. Aasian tarjonnan lisäämisen ohella myös Euroopan ja lomaliikenteen tarjontaa kasvatetaan. Kotimaan tarjontaa vähennetään edelleen. Koko liikenteen tarjonnan kasvun arvioidaan matkustajakilometreillä mitattuna olevan noin 6 prosenttia tammi-kesäkuussa 2003.

Tällä hetkellä Airbus A320 -perheen koneita on yhteensä 17 ja vuoden 2003 loppuun mennessä Airbus-laivasto käsittää 24 konetta. Laivastostrategian mukaisesti laivaston yhtenäistämistä jatketaan siten, että Ikääntyvät DC-9 koneet poistetaan syksyyn 2003 mennessä.

(MTV3)

Lue myös:

    Uusimmat