Finnairin lennot taas aikataulussa

Kuormaushenkilöstö on palannut töihin työnseisauksen jälkeen. Matkatavarasuman purkamiseen menee vielä pari päivää. Myös postinkulku viivästyy hiukan.

Tiedottaja Taneli Hassisen mukaan Finnairin koneet ovat päässeet tänä aamuna lähtemään ajallaan.

Eilen lentoja haittasi Finnairin maapalveluyhtiö Northport Oy:n kuormaushenkilökunnan työnseisaus. Neljä edestakaista kotimaan lentoa jouduttiin perumaan kokonaan. Työnantajat ja työntekijät pääsivät kuitenkin illalla ainakin väliaikaiseen sopimukseen.

-Kuormaushenkilöstö on tullut sovitusti töihin, ja lennot lennetään aikataulun mukaan, Hassinen kertoi.

Matkatavarankäsittelyssä on kuitenkin nyt ruuhkaa. Eilen kentälle tulleita matkalaukkuja toimitetaan perille Hassisen mukaan vielä pari päivää. Lentokentälle saapuvat matkatavarat kulkevat jo normaalisti.

Finnair suosittelee, että lentomatkailijat pakkaisivat välttämättömät matkatavarat varmuuden vuoksi käsimatkatavaroihin.

Northport Oy:n työntekijöiden lakon syynä olivat erimielisyydet työoloista. Finnairin maapalvelut yhtiöitettiin erilliseksi yhtiöksi alkukesästä.

Ruuhkaan jääneet matkatavarat maksutta perille

Finnair toimittaa matkatavarakäsittelyn ruuhkassa jälkeen jääneet matkatavarat maksutta matkustajille. Asiakaspalvelupäällikkö Tomi Romano ei osannut sanoa vielä tarkempaa aikataulua sille, kuinka kauan ruuhkan purkaminen kestää.

- Jos matkustajat sen sijaan haluavat itse tulla henkilökohtaisesti hakemaan lentokentältä laukkuja, näitä kuluja lentoyhtiö ei ota kattaakseen, hän lisää. Saapuvien matkustajien tullessa kentälle heille kerrottiin tulopalvelussa matkalaukkujen kuljetusmenettelystä.

- Sama laukkujen kuljetusmenettely koskee myös lentokentältä muualle lähteneitä matkustajia, kuten etelän lomakohteisiin menneitä. Heidän laukkunsa toimitetaan perille niin pian kuin suinkin, ja lentoyhtiön tai matkanjärjestäjän edustaja avustaa kohteessa.

Vieraalla paikkakunnalla oleskelevat matkustajat voivat saada välttämättömyyskorvauksen alkuperäisiä kulutositteita vastaan enintään 70 euroon saakka matkustajaa kohti. Tällaisia hankintoja ovat esimerkiksi hygieniatarvikkeet ja välttämättömät vaatteet.

-Ensisijaisesti tällaiset vahingot varmasti kattaa vakuutusyhtiö, koska nyt sattunut työnseisaus oli lentoyhtiönkin kannalta voittamaton este. Vakuutus saattaa kattaa tällaisia vahinkoja laajemmin kuin lentoyhtiöt, Romano sanoo.

Korvausvaatimuksensa voi lentoyhtiöllekin lähettää, mutta Romanon mukaan hyvin todennäköisesti lentoyhtiön maksama korvaus on pienempi kuin mitä mahdollisesti vakuutus kattaa. Samanaikaisesti ei korvausta voi molemmilta eli lentoyhtiöltä ja vakuutusyhtiöltä hakea. Lentoyhtiölle lähetettävän korvaushakemuksen voi kirjoittaa vapaamuotoisesti tai käyttämällä tätä varten tehtyjä kaavakkeita, joita saa lentoyhtiöltä vakuutusyhtiön tapaan.

Postikin takkuaa

Työnseisaus vaikuttaa myös postinkulkuun Etelä- ja Pohjois-Suomen välillä. Etelä-Suomesta eilen Oulun ja Lapin läänien alueille lähetetyt ensimmäisen luokan kirjeet ja pikakirjeet, pikapaketit ja päivälehdet ehtivät postinjakeluun päivän myöhässä. Ne jaetaan huomenna, luvataan Postista. Pohjois-Suomesta eilen lähetetyt vastaavat lähetykset ehtivät jakeluun niin ikään päivän myöhässä Etelä-Suomeen.

(MTV3-STT)

(Huomenta Suomi 05.08.2004)

Lue myös:

    Uusimmat