Finnairin koneet vähällä törmätä

Kaksi Finnairin konetta oli vaaratilanteessa ilmassa viime lauantaina - koneilla oli pahimmillaan korkeuseroa vain 180 metriä. Koneiden lentotasojen korkeusero oli vain 180 metriä, kun turvarajana pidetään 300:aa metriä.

-Tapaus sattui klo 11.20 toisen koneen valmistautuessa laskuun ja toisen koneen noustessa, kertoo Finnairin lentoturvallisuuspäällikkö Seppo Kirjonen.
Vaaratilanteen aiheutti jostain syystä tapahtunut lentokorkeuksien porrastuserehdys. Helsinki-Vantaalla sijaitseva Helsingin lähestymislennonjohto pysäytti toisen koneen nousun.
Vähältä piti -koneista toinen oli Lontoosta saapunut ja Helsinki-Vantaan lentokenttää lähenevä MD-80-kone, toinen taas kentältä juuri noussut ja pohjoiseen Oulua kohden suunnannut DC-9-kone.

Lännestä Hangon suunnasta tullut Lontoon-kone pysytteli lennonjohdon kehotuksen mukaisesti 3300 metrin korkeudessa. Lennonjohto oli käskenyt kotimaan lennolle nousevaa DC-9-konetta säilyttämään 3000 metrin korkeuden. Kone käväisi kuitenkin lentopinnalla 104 eli 3120 metrissä ja painoi saman tien siltä alaspäin.
Onnettomuustutkintakeskus selvittää, missä erehdys on tapahtunut. Mahdollisuuksia on Kirjosen arvion mukaan kaksi: joko jomman kumman koneen ohjaamossa tai lennonjohdossa on tapahtunut porrastusvirhe.
Toinen vähältä piti -tilanne sattui syyskuussa

Edellinen kömmähdys sattui syyskususa

Finnairille sattui toinen vähältä piti -tilanne syyskuussa, sillä kertaa Helsinki-Vantaan lentokentällä. Kaksi risteävillä kiitoradoilla ollutta lentokonetta lähti yrittämään lähtöä yhtaikaa illansuussa.
Uhkaava onnettomuus vältettiin, kun Tokioon lähdössä ollut raskas MD11-matkustajakone pysäytti alkamassa olleen lähtökiitonsa. Kemiin lähdössä ollut DC9-kone oli saanut lähtöluvan, kun taas Tokion-lennon olisi pitänyt odottaa omaa vuoroaan vielä muutamia minuutteja.

Kemin-kone sai lähtöluvan ja kuittasi sen. Kuitenkin myös Tokioon lähdössä ollut matkustajakone ryhtyi syystä tai toisesta tekemään lähtöä samalla lähtöluvalla.
Nopea jarrutus johti siihen, että Tokion-koneen jarrut ja kaksi rengasta vaihdettiin. Kone pääsi lopulta lähtemään kuutisen tuntia alkuperäisestä aikataulusta myöhässä.
Tokioon lähteneessä koneessa oli 207 matkustajaa ja Kemin-koneessa 60.
(STT)


Lue myös:

    Uusimmat