Finnairin Airbus-päälentäjä: Ilman nopeustietoja voi lentää

Ranskan tänään julkaisemat onnettomuustutkintatiedot eivät selitä Air Francen kuukaudentakaista Airbus-turmaa, sanoo Finnairin Airbus-laivueen päälentäjä Pekka Peräkylä.

Turman taustalla on arveltu olleen epäkuntoisten nopeusnäyttöjen. Ranskalaisviranomaisten mukaan virheelliset nopeustiedot ovat voineet vaikuttaa turmaan mutta eivät ole olleet sen syy.

- Lausunnolla tarkoitettaneen sitä, että konetyyppiä voi lentää ilman nopeustietojakin, Peräkylä sanoo.

- Se kuuluu tyyppikoulutukseen, ja esimerkiksi Finnairilla sitä harjoitellaan joka kolmas vuosi.

Harjoituksessa luodaan tilanne, jossa kolme nopeusnäyttöä antavat ristiriitaisia tietoja tai jossa nopeustietoja ei ole lainkaan käytettävissä.

- Silloin harjoitellaan lentämistä oikeassa asennossa sopivin moottoritehoin. Se onnistuu kyllä, mutta työlästä se on, Peräkylä sanoo.

Yhteydenotot voineet kuormittaa

Tutkijat yrittävät vielä selvittää muun muassa sitä, miksi hälytys onnettomuudesta tehtiin vasta kuusi tuntia koneen katoamisen jälkeen. Lentäjät yrittivät kolmesti ottaa yhteyttä Senegalin lennonjohtojärjestelmään mutta eivät onnistuneet siinä, mikä on hyvin harvinaista.

Peräkylän mukaan tällä tuskin on tekemistä onnettomuuden kanssa.

- Jos lentäjillä on vaikeuksia pitää kone hallinnassaan ja se menettää korkeuttaan, lennonjohdollisilla ongelmilla ei ole mitään merkitystä. Koneita ei ohjata lennonjohdosta, Peräkylä sanoo.

Mutta ongelmatilanteen muutenkin työllistämiä ohjaajia yhteydenottoyritykset voivat hänen mukaansa kuormittaa entisestään. Yhteydenotto lennonjohtojärjestelmään tapahtuu joko radiolla tai datalinkin välityksellä.

- Tietenkin koneen katoaminen on voitu havaita myöhään, jos se on lentänyt Senegalin lennonjohtojärjestelmässä haamuna.

Air Francen lento 447 Rio de Janeirosta Pariisiin syöksyi mereen 1. kesäkuuta, ja 228 ihmistä kuoli lentoyhtiön historian pahimmassa turmassa.

Katso Helena Petäistön raportti Pariisista (Seitsemän uutiset 2.7.2009)

Lue myös:

    Uusimmat