Finnair voi joutua kärsijäksi venäläiskoneiden melukiistassa

Venäjän ja Suomen ilmailuviranomaiset ovat käynneet neuvotteluja Venäjän uhkauksesta supistaa Finnairin reittilentojen määrää Venäjälle.

Uhkaus on painostuskeino, jolla Venäjä yrittää pehmittää suomalaiset hyväksymään EU:n meludirektiiviä rikkovien charter-koneiden laskeutumiset Suomeen.

EU ja Venäjä sopivat eilen, että Venäjän on sovittava poikkeuksista jokaisen EU-maan kanssa erikseen.
Huhtikuun ensimmäinen päivä voimaan astuvan EU:n lentomeludirektiivinmyötä kaksi kolmasosaa Venäjän lentokalustosta rikkoo EU:n Moskova sääntöjä. EU-komissio ja Venäjä saivat eilen Brysselissä neuvoteltua viime tipan kompromissin, missä EU antoi venäläisille charter-koneille luvan poiketa meludirektiivistä toissijaisilla lentokentillä vajaan vuoden verran. Mutta näistä poikkeuskäytännöistä Venäjän on sovittava jokaisen EU-maan kanssa erikseen.

Venäjän suurimmilla lentoyhtiöillä Aeroflotilla ja Transaerolla on reittilennoille riittävästi meludirektiivin täyttäviä koneita. Pietarista Suomeen liikennöivällä Pulkova-yhtiö on sen sijaan ongelmallisempi.

Varsinainen murheenkryyni on turisteja kuljettavat charter-lennot, jotka tehdään pääosin meluisilla Il-86- jumboilla. Turismista elävät Euroopan maat, kuten Kreikka, kiiruhtivat ensimmäisten joukossa myöntämään melurajan ylittäville-chartereille laskeutumisluvan.

Muita kovempaa linjaa edustavia maita kohtaan Venäjä otti kiristystaktiikan charter-lentojen jatkumisen takaamiseksi.

Finnair, SAS ja KLM saivat äskettäin Venäjän ilmailuviranomaisilta uhkauksen, että niiden reittilentojen määrää saatetaan supistaa kesän liikennekaudella. Kesäaikataulujen on määrä astua voimaan ensimaanantaina, mutta Venäjän ilmailuviranomaiset eivät ole vieläkään suostuneet vahvistamaan reittien lukumäärää, vaan neuvottelut ovat edelleen kesken Moskovassa ja ne saattavat venyä huomiseen.

(MTV3)

Lue myös:

    Uusimmat