Finnair tutkii työn siirtämistä halpamaihin

Finnair kertoo tutkivansa, voiko töitä siirtää Suomesta halvemman kustannustason maihin.

- Harkitsemme, mitä voisimme tehdä Suomen ulkopuolella maissa, joissa työvoimakustannukset ja työvoiman ehdot ennen kaikkea ovat selkeästi paremmat kuin nykyhetkellä, Finnairin toimitusjohtaja Mika Vehviläinen sanoo.

Yhtiö miettii myös, mitä nykyisiä toimintoja voidaan siirtää yhteistyökumppaneille, jotka toisivat muualta Euroopasta matkustajia Finnairin pitkille Aasian-lennoille.

- Meidän täytyy arvioida, mitä työtä meidän kannattaa tehdä talon sisällä ja missä tapauksessa joku muu yhtiö voisi tehdä työtä kustannustehokkaammin.

Finnair perustelee rakenteellisia muutoksia nopeasti ja voimakkaasti muuttuvalla kilpailuympäristöllä.

- On todella traagista katsoa, millä tavalla meidän liitot nyt viimeisenä Suomen lentoemäntä- ja stuerttiyhdistys toimivat täysin vastuuttomasti.

Vehviläisen mukaan työntekijäliitot yrittävät pitää kiinni vanhoista eduistaan, vaikka ala on muuttumassa peruuttamattomasti.

- Jääräpäinen vanhoihin asioihin juuttuminen ei palvele henkilöstömme etuja pitkällä tähtäimellä. Pohjimmiltaan on kysymys siitä, että nyt ei puhuta enää työehdoista vaan puhutaan myös työpaikoista.

Yhtiö antoi aamulla tulosvaroituksen matkustamohenkilökunnan lakon vuoksi. Lakko alkoi tänään kello 13.

Suomen lentoemäntä- ja stuerttiyhdistyksen puheenjohtaja Thelma Åkers ottaa Vehviläisen puheet vastaan rauhallisesti.

- Tällaisessa tiukassa tilanteessa voi kai vaan sanoa, että toivottavasti kaikilla säilyy maltti ja yhdessä lähdettäisiin mahdollisimman nopeasti hakemaan ratkaisua, jolla tästä päästäisiin eteenpäin, Åkers sanoo.

Kiistan osapuolet eivät ole sopineet seuraavasta tapaamisesta valtakunnansovittelijan kanssa.

SLSY:n tiedotteesta:

Mistä riidellään?

Suurin ongelmakohta neuvotteluissa ovat aikaerolentojen jälkeiset 24 tunnin palautumisvapaat. Finnair haluaa poistaa ne kokonaan.

- Työvuorot ovat fyysisesti erittäin rankkoja. Niissä on paitsi aikaerorasitusta myös yötyötä. Jos palautumisvapaat poistetaan, työn tekeminen 40 vuotta on mahdotonta, Thelma Åkers sanoo.

Yhdistyksen mukaan työnantaja eli Finnair hakee mallia, jossa matkustamohenkilökunta menettäisi kolme vapaapäivää kuukaudessa.

Finnair värvää ulkomaisia lentoemäntiä?

Facebookissa leviää sähköpostiviesti, jossa kerrotaan Finnairin houkuttelevan ulkomaista matkustamohenkilökuntaa Suomeen tekemään lakon alaista työtä. Tarjoukseen tarttuville luvataan erityiskorvaus Helsingissä tehtävästä keikkatyöstä.

(MTV3)

Katso Mari Karppisen juttu

Lue myös:

    Uusimmat