Finnair: Malesialaiskoneen tapahtumat erittäin poikkeuksellisia

Kadonneen malesialaisen matkustajakoneen tapahtumat puhuttavat Finnairin asiakkaita, mutta eivät varsinaisesti pelota, yhtiöstä kerrotaan.

Kuala Lumpurista Pekingiin matkalla ollut Malaysia Airlinesin Boeing 777 katosi tutkasta viime viikon lauantaina mukanaan 239 ihmistä. 

Viranomaiset epäilevät, että joku koneessa ollut henkilö käänsi koneen lentosuunnan takaisin Malesian yli ja edelleen länteen kohti Intian valtamerta. Onnettomuuden mahdollisuuttakaan ei ole kokonaan suljettu pois.

Viimeinen satelliittihavainto koneeseen saatiin yli kuusi tuntia sen jälkeen, kun se näkyi viimeisen kerran siviilitutkassa. Koneen ja matkustajien kohtalosta ei ole minkäänlaista tietoa.

Finnairin mukaan tapahtumat ovat puhuttaneet lennoilla, mutta varsinaisia ohjeistuksia asian käsittelyyn yhtiö ei ole matkustamohenkilökunnalleen antanut.

– Toki näin ajankohtainen asia tulee keskusteluissa esille, Mari Rouvi Finnairin viestinnästä vastaa.

– Finnairille kyselyitä koneen katoamiseen liittyen ei ole kuitenkaan tullut, sillä Finnair operoi Airbus-laivastoa. Myöskään lentoturvallisuuteen liittyviä kysymyksiä ei ole asiakaspalveluumme tullut, Rouvi sanoo.

Finnairista muistutetaan, että Malaysia Airlinesin tapaus on erittäin poikkeuksellinen ja harvinainen. 

– Lentomatkaa voi siis suunnitella normaalisti, Rouvi korostaa.

Finnair ja Malaysia Airlines kuuluvat molemmat oneworld-allianssiin. Finnairilla seurataan malesialaiskoneen etsintöjä pääosin median välityksellä, mutta yhtiö saa tietoja myös oneworldin kautta.

Tapaus ei vaikuta suoraan Finnairin turvaohjeisiin.

– Noudatamme viranomaisen määrittämiä turvaohjeita kuten tähänkin asti, ja jos muutoksia tulee jatkossa, toimimme luonnollisesti niiden mukaisesti, Rouvi sanoo.

MTV:n lukijoita hämmentää palautteiden perusteella erityisesti se, että koneen epäillään lentäneen tutkahavainnon jälkeen mutta kukaan ei tiedä minne. Malaysia Airlines katosi kuitenkin alueella, jossa on runsaasti lentoliikennettä.

Olisiko tällaisessa tilanteessa vaaraa esimerkiksi törmäyksestä toisten koneiden kanssa? Onko koneissa jonkinlainen varajärjestelmä sammuneiden tai sammutettujen paikantimien varalta?

– Yleisesti ottaen jos transponderi on kytketty pois päältä, myöskään TCAS-järjestelmä eli toisista koneista varoittava järjestelmä ei toimi, Finnairilta vastataan.

 

Lue myös:

    Uusimmat