Kadonneen malesialaisen matkustajakoneen tapahtumat puhuttavat Finnairin asiakkaita, mutta eivät varsinaisesti pelota, yhtiöstä kerrotaan.
Kuala Lumpurista Pekingiin matkalla ollut Malaysia Airlinesin Boeing 777 katosi tutkasta viime viikon lauantaina mukanaan 239 ihmistä.
Viranomaiset epäilevät, että joku koneessa ollut henkilö käänsi koneen lentosuunnan takaisin Malesian yli ja edelleen länteen kohti Intian valtamerta. Onnettomuuden mahdollisuuttakaan ei ole kokonaan suljettu pois.
Viimeinen satelliittihavainto koneeseen saatiin yli kuusi tuntia sen jälkeen, kun se näkyi viimeisen kerran siviilitutkassa. Koneen ja matkustajien kohtalosta ei ole minkäänlaista tietoa.
Finnairin mukaan tapahtumat ovat puhuttaneet lennoilla, mutta varsinaisia ohjeistuksia asian käsittelyyn yhtiö ei ole matkustamohenkilökunnalleen antanut.
– Toki näin ajankohtainen asia tulee keskusteluissa esille, Mari Rouvi Finnairin viestinnästä vastaa.
– Finnairille kyselyitä koneen katoamiseen liittyen ei ole kuitenkaan tullut, sillä Finnair operoi Airbus-laivastoa. Myöskään lentoturvallisuuteen liittyviä kysymyksiä ei ole asiakaspalveluumme tullut, Rouvi sanoo.
Finnairista muistutetaan, että Malaysia Airlinesin tapaus on erittäin poikkeuksellinen ja harvinainen.
– Lentomatkaa voi siis suunnitella normaalisti, Rouvi korostaa.
Finnair ja Malaysia Airlines kuuluvat molemmat oneworld-allianssiin. Finnairilla seurataan malesialaiskoneen etsintöjä pääosin median välityksellä, mutta yhtiö saa tietoja myös oneworldin kautta.
Tapaus ei vaikuta suoraan Finnairin turvaohjeisiin.
– Noudatamme viranomaisen määrittämiä turvaohjeita kuten tähänkin asti, ja jos muutoksia tulee jatkossa, toimimme luonnollisesti niiden mukaisesti, Rouvi sanoo.
MTV:n lukijoita hämmentää palautteiden perusteella erityisesti se, että koneen epäillään lentäneen tutkahavainnon jälkeen mutta kukaan ei tiedä minne. Malaysia Airlines katosi kuitenkin alueella, jossa on runsaasti lentoliikennettä.
Olisiko tällaisessa tilanteessa vaaraa esimerkiksi törmäyksestä toisten koneiden kanssa? Onko koneissa jonkinlainen varajärjestelmä sammuneiden tai sammutettujen paikantimien varalta?
– Yleisesti ottaen jos transponderi on kytketty pois päältä, myöskään TCAS-järjestelmä eli toisista koneista varoittava järjestelmä ei toimi, Finnairilta vastataan.
Uusimmat
-
16:05
Suomelle uusi paikka Pariisin olympialaisissa
-
16:01
Yhdysvaltojen talouskasvu jäi ennakoitua hitaammaksi – huolena myös inflaatio
-
16:01
Vieraannuttaminen voi aiheuttaa lapselle trauman: "Vanhemmalta kyllä puuttuu siinä kohtaa empatiakykyä"
-
15:58
Ronnie O'Sullivan jyräsi MM-snookerissa – naulasi myyttisen tilastosaavutuksen
-
15:54
Suomen ennätys parani minuuteilla – upea juoksutulos Italiassa
-
15:29
Liverpool-kapteenilta poikkeuksellinen jyrähdys joukkuekavereilleen
-
15:24
Venäläisiä kirjaharvinaisuuksia varastettu Euroopassa – näin pitkäkyntiset iskivät
-
15:21
Hallitus haluaa kieltää lumen kippaamisen mereen
-
15:15
Johanna Harlin jakoi hellyttävät otokset vauva-arkensa keskeltä
-
15:04
Thaihierojat myivät seksipalveluita Levillä – mainoksissa puhuttiin "uudesta ladystä"
-
14:57
Emil Ruusuvuori palasi tositoimiin – huonosti kävi
-
14:56
Porvoon kirvesmurhaaja haki vapautusta elinkautisesta – oikeus ei taipunut
-
14:55
Kemin sellutehtaan räjähdyksestä sadan miljoonan aukko tulokseen
-
14:53
Hallitus kiristää katujengirikosten rangaistuksia ja selvittää alle 15-vuotiaisiin kohdistuvia pakkokeinoja
-
14:36
Korona- ja influenssarokotuksen saa pian apteekista tai hammaslääkäriltä
-
14:35
Aseman lapset ry:n Heikki Turkka pitää hallituksen nuorisorikollisuustoimia hyvinä – sitten seuraa painava mutta
-
14:33
Toimittajien eettiset ohjeet uudistettiin – tämä kaikki muuttuu!
-
14:27
Asiantuntija Valko-Venäjän oudoista väitteistä: Lukashenka keksii tarinoita – näin vastaa Putin
-
14:22
Jukka Jalonen eri linjoilla kuin Rikard Grönborg – kannanotto törkytilanteeseen
-
14:21
Etelä-Norjan ilmatila jälleen avattu – tästä lentokaaos johtui
-
Lataa lisää