Finnair ja MTV3 sopivat digi-tv-projektista

Finnair ja MTV3 ovat solmineet yhteistyösopimuksen, jonka tavoitteena on uusien vuorovaikutteisten palvelujen tuottaminen digi-tv -ympäristöön. Yhteistyö kattaa pilottiprojektin, jossa pyritään luomaan toiminnalliset konseptit Finnairin digi-tv-palveluille. Pilottiprojekti kestää ensi vuoden loppuun saakka.

-Ajatus päästä myymään tuotteita jokaisen suomalaisen olohuoneeseen houkuttelee. Osana kokonaisvaltaista viestintää näemme digi-tv:n mielenkiintoisena uutena jakelukanavana, jossa yhdistyvät perinteisen tv:n ja vuorovaikutteisen tietotekniikan suomat mahdollisuudet, sanoo Finnairin liiketoiminnan kehittämisestä strategisesta suunnittelusta vastaava johtaja Eero Ahola.

-Digi-tv täydentää ja laajentaa nykyisiä sähköisiä kanavia, ja haluamme omalta osaltamme olla jo nyt tutkimassa sen tuomia uusia mahdollisuuksia ja sovelluksia. Olemme kuitenkin realisteja siinä, että digi-tv:n yleistyminen kestää joitakin vuosia. Arviomme on että sillä voisi olla kaupallista merkitystä Finnairille aikaisintaan 2003-2004, toteaa Ahola.

Sähköisiä palveluita kehitetään ja tarjotaan kotitalouksien käyttöön vapaa-ajan ja harrastematkojen suunnitteluun ja varaamiseen sekä muuhun asiointiin Finnairin kanssa. Digi-tv tuo Finnairin sähköisten palvelujen piiriin lähes kaikki suomalaiset kotitaloudet.

Tällä hetkellä palveluita voivat käyttää jo ne, joilla on Internet-yhteys tai wap-puhelin.

-Palvelujen käyttö täytyy olla helppoa ja vaivatonta. Uusi käyttöliittymä tuo omat haasteensa käytettävyyssuunnitteluun, sillä online-palvelujen integrointi on haastavaa. Emme lähde siirtämään internet-sivujamme digi-tv:hen, vaan tarkoituksena on ajatella avoimesti ja ottaa huomioon digi-tv:n mahdollisuudet ja toisaalta rajoitukset, sanoo kehittämispäällikkö Mikko Vartiainen Finnairin markkinoinnin automaatio -osastolta.

Finnair on toteuttanut jo suuren määrän palveluitaan internetissä ja mobiililaitteissa toimiviksi, mutta yhtiön mukaan digi-tv täydentää Finnairin sähköistä jakelukanavaa. Finnair on jäsenenä myös yhdeksän eurooppalaisen lentoyhtiön perustamassa matkailun sähköisessä verkkokaupassa Opodossa.

Vuonna 2006 yhtiön myynnistä suurimman osan arvioidaan tulevan internetin kautta, ja matkustajista yli puolet käyttää Internet-palveluja lipunvarauksesta lähtöselvitykseen.

(MTV3)

Lue myös:

    Uusimmat