Finnair: EU-asetus ei juuri lisännyt lentomatkustajien korvauksia

Asetuksen mukaan lentomatkustajilla on oikeus saada korvauksia tai apua, jos lennolle pääsy evätään, lento perutaan tai lento viivästyy huomattavasti.

Asetus lentomatkustajille maksettavista korvauksista on tuonut lentoyhtiö Finnairille noin 300 000 euron kustannukset. Finnairin asiakaspalauteosaston palvelupäällikön Sami Mäenpään mukaan tämä ei kuitenkaan ole merkittävästi enemmän kuin aikana ennen EU-asetuksen voimaantuloa. Asetus on ollut voimassa pian kaksi vuotta.

Asetuksen mukaan lentomatkustajilla on oikeus saada korvauksia tai apua, jos lennolle pääsy evätään, lento perutaan tai lento viivästyy huomattavasti. Suurin osa kustannuksista on Finnairissa syntynyt pienistä kuluista, kuten myöhässä olevien lentojen matkustajien aterioiden ja virvokkeiden maksamisesta.

Rahakorvauksia pitää asetuksen mukaan maksaa ylivaraustapauksissa, jolloin matkustajan lennolle pääsy evätään ylivarauksen vuoksi vastoin matkustajan tahtoa.

- Kiinteiden korvausten osuus on kustannuksista aika pieni koko kakusta. Huolenpitoon ja uudelleen reitityksiin menee suurin osa, Mäenpää sanoo.

Mäenpään mukaan korvauksia tai maksettuja aterioita ja virvokkeita ovat vajaan kahden vuoden aikana saaneet yhteensä kymmenet tuhannet matkustajat.

"Asetuksen tulkinta suurin ongelma"

Asetus tuli voimaan toissa vuoden helmikuussa, ja sen tarkoitus oli parantaa lentomatkustajien oikeuksia. Määräykset pohjautuvat EU:n lainsäädäntöön.

Euroopan unionin mukaan määräyksiä on kuitenkin jätetty laajalti noudattamatta ja niitä on kierretty. Tämän päiväisen Financial Timesin mukaan unionissa suunnitellaankin lain muuttamista.

Mäenpään mukaan asetuksen suurin ongelma on sen tulkinta.

- Asiakkaat tulkitsevat helposti väärin EU-asetuksia, mikä on aiheuttanut kiistatilanteita. Asetukset antavat esimerkiksi helposti sellaisen kuvan, että jos lento peruutetaan mistä syystä tahansa, niin on oikeutettu korvauksiin, hän sanoo.

(MTV3-STT)

Lue myös:

    Uusimmat