Finnair etsii ihmis- ja muutosjohtajaa - sisältä vai ulkoa?

Valtiollinen lentoyhtiö Finnair hakee uutta toimitusjohtajaa, joka on sekä ihmis- että muutosjohtaja. Näin kertoo Finnairin viestintäjohto. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että rakenteelliset muutokset yhtiössä pitää tehdä ilman suurempaa mielipahaa, niin että työrauha säilyy. Ei ole helppo tehtävä.

Mutta kuka Mika Vehviläisen seuraajaksi? Kuka haluaa jatkaa kurssinsa kääntänyttä Finnairia? Muiden muassa VR:n toimitusjohtajaa Mikael Aroa on istutettu Finnairille. STT:lle Aro kuitenkin kertoo, ettei hän ole käytettävissä Finnairin toimitusjohtajaksi nyt eikä tulevaisuudessa.

Aroa lukuun ottamatta Finnairin toimitusjohtajan paikalle on silti halua. Finnairin vahvuus on ennen kaikkea vahva brändi. Yritysjohtajien rekrytointeja tekevän ammattilaisen mukaan Finnairia pidetään maailmalla "premium brändinä", joka on erittäin luotettava ja turvallinen. Tämän lisäksi Suomessa Finnairin tasoisia toimitusjohtajan paikkoja ei ole liiaksi.

Ilmailutoimittaja Jyri Raivio sanoi eilen MTV3:n Seitsemän uutisissa, että yhtiön pitäisi hakea Vehviläiselle jatkaja yhtiön sisältä.

– Yhtiö tarvitsee johtajan, joka tuntee toimialan ja tuntee ihmisiä, jotka ovat tässä bisneksessä mukana, sanoi Rautio.

Finnairin hallituksen puheenjohtaja Harri Sailas puolestaan vahvisti tänään Ylelle arvion, että yhtiön uusi johtaja tulee talon ulkopuolelta.

Myykö valtio Finnairin?

Uuden toimitusjohtajan savotta ei ole helppo. Finnairilla työskentelee noin 7 000 työntekijää, jotka edustavat pääasiassa matkustamohenkilökuntaa, lentäjiä, huoltoa ja eri alojen asiantuntijoita. Jokainen henkilöstöryhmä pitää kiinni tiukasti eduistaan. Lakkoilleet ovat vuoronperään esimerkiksi lentäjät ja matkustamohenkilökunta.

Finnairin henkilöstö on vähentynyt vuodessa noin 500:lla. Lisävähennyksiä voi tulla, sillä yhtiön johto ei ole ollut tyytyväinen kannattavuuteen. Myöskään omistajat eivät ole kiljuneet riemusta.

Uuden toimitusjohtajan pitääkin jatkaa Vehviläisen viitoittamalla tiellä: kaikki ylimääräinen pois ja kannattavuus siedettävälle tasolle. Esimerkiksi hissiyhtiö Koneella liikevoittomarginaalin tavoite on 16 prosenttia, kun Finnairilla se on vain kuusi. Nyt Finnair on reilun kahden prosentin vuosivauhdissa.

Jos kannattavuus kasvaa, voisi Finnair olla jo osittain myyntikunnossa.

Valtio-omistajuuden vastuuministeri Heidi Hautala (vihr.) on julkisesti puhunut valtio-osuuden pienentämisestä. Tämä ajatus puolestaan ei ammattiliittoja miellyttäisi, sillä tulostavoitteita kiristettäisiin entisestään. Finnair onkin historiansa vanki.

(MTV3 - STT)

Lue myös:

    Uusimmat