Finnair aloittaa ensi viikolla hintojen korotukset

Lentoliput kallistuvat keskimäärin 7,5 prosenttia öljyn rajun hinnannousun seurauksena

Finnair

Finnair aloittaa hintojensa korottamisen ensi tiistaina. Yhtiön mukaan hinnat nousevat loppuvuoden aikana keskimäärin 7,5 prosenttia polttoaineen kallistumisen vuoksi. Ensimmäiset korotukset koskevat syyskuun 1. päivänä lähteviä lentoja.

Pääjohtaja Keijo Suila painottaa, että kyse on hintojen "korjaamisesta", sillä lentolippujen hinnat ovat laskeneet vuodessa noin neljänneksellä. Kaikki muutkin lentoyhtiöt ovat viime aikoina ilmoittaneet polttoainelisämaksuista ja muista korotuksista, hän puolustelee hintojen nostoa ja arvioi Finnairin korotusten olevan keskitasoa.

- Hintakilpailu on käynyt Pohjolan taivaalla ennennäkemättömänä, Suila puuskahti kuluneen vuoden hintakehityksestä. Hintojen alentumiselle hän löysi vertailukohdan vain viinakaupasta.

Suila ennusti jo keväällä lentolippujen hintojen lähtevän parin prosentin nousuun, mutta hinnat jatkoivat tuolloin laskuaan lentoyhtiöiden toiveista piittaamatta. Suila toisti tänään myös arvion, että alan hintapohja olisi nyt saavutettu. Kriisistä kriisiin ajautuneessa lentoliikenteessä tämäkin väite on kuultu jo useampaan kertaan.

Finnairin johto ei suostunut kertomaan, mille reiteille korotuksia ensiksi tulee. Hinnoittelu on nykyään "dynaamista" eli erilaisia hintaluokkia ja hinnoiltaan erilaisia vuoroja samaankin kohteeseen alkaa olla jo sellainen ryteikkö, ettei yksiselitteistä hintaa tietylle reitille enää ole olemassa.

Suilan mukaan 7,5 prosentin korotus vaikuttaa kuitenkin koko painollaan vasta vuoden viimeisellä neljänneksellä loka-joulukuussa. Hän lupasi, että lähes kaikkiin kohteisiin löytyy myös jatkossa halpoja hintoja, mutta niitä on tarjolla vähemmän kuin tähän saakka. Matkatoimistojen kanssa jo sovitut hinnat pysyvät voimassa.

Koko tilivuoden tulos jää tappiolle

Lentohintojen lasku piti Finnairin rahoituserien jälkeen lasketun tuloksen huhti-kesäkuussa 1,9 miljoonaa euroa miinuksella. Viime vuonna sars-kriisin aikana yhtiö teki 6,4 miljoonan euron tappion, joten tulos koheni merkittävästi. Se oli kuitenkin Suilan mukaan selvä pettymys, sillä yhtiö odotti selvästi parempaa tulosta.

Myös koko vuoden tulos jää tappiolle, toisin kuin Finnair on aiemmin ennustanut. Tulosennusteen muuttaminen selvästi aiempaa heikommaksi painoi yhtiön osakkeen kurssin tänään jyrkkään alamäkeen.

- Koko tästä tilivuodesta emme saa näillä näkymillä voitollista, mutta uskomme ensi vuoteen, Suila lykkäsi arviotaan ajankohdasta, jolloin sinivalkoinen lentoyhtiö jauhaa jälleen rahaa omistajilleen.

Finnairin liikevaihto nousi huhti-kesäkuussa 11,9 prosenttia 410 miljoonaan euroon, mutta ankaran hintakilpailun vuoksi liikevaihdon kasvukin jäi toivottua pienemmäksi. Matkustajamäärä nousi yli 20 prosentilla ja henkilökilometrit 24 prosentilla eli selvästi liikevaihtoa nopeammin. Kysynnän vahva kasvu ja kustannusten leikkausohjelman eteneminen olivat Suilan mukaan toisen neljänneksen myönteisiä uutisia.

Alan suhdannekriisi on matkustajamäärän lisääntyessä ohi, mutta ylikapasiteetin aiheuttama rakenteellinen kriisi jatkuu, hän arvioi. I

Internet takkuillut ja kentällä ruuhkia

Polttoaineiden lähes kaksinkertaistuneiden hintojen ja alan hintakilpailun ohella Finnairilla on viime aikoina ollut koko joukko pienempiä murheita. Internet-lipunmyynti on takkuillut, palvelupuhelimet ovat olleet tukossa ja maapalvelut ovat ruuhkautuneet Helsinki-Vantaan lentoasemalla.

Suila valitteli "kysyntäpiikkien" aiheuttamia ruuhkautumisia ja taannoista työnseisausta lentoasemalla. Hänen mukaansa kaikilla osapuolilla on nyt vakavan pohdinnan paikka. Finnairin reittiliikenteestä vastaava johtaja Henrik Arle puolestaan kertoi, että internet-myynnin takkuilut ovat johtuneet uuden varausjärjestelmän lastentaudeista. Hän vakuutti, että järjestelmä on saatu teknisesti kuntoon ja puhelinpalveluun on koulutettu lisää henkilökuntaa.

(MTV3-STT)

(Talousuutiset 17.08.2004)

Lue myös:

    Uusimmat