Festarit vetävät elämysmatkailijoita

Imatra Big Band Festivaali

Suomalaiset suunnittelevat parhaillaan kuumeisesti kesälomiensa viettoa ja kesätapahtumat julkistavat ohjelmistojaan.

Tänään ohjelmansa julkaisi myytyjen lippujen perusteella suurin kesäfestivaalimme Helsingin Juhlaviikot, joka viettää tänä kesänä 40-vuotisjuhlia. Juhlan kunniaksi kuullaan esimerkiksi vuoden 1968 kovimpia rockhelmiä ilmaiskonsertissa Senaatintorilla. Kotimaisia tähtiä edustavat esimerkiksi kapellimestari Esa-Pekka Salonen ja Tero Saarinen Company uudella teoksellaan. Juhlaviikoilla saa kantaesityksensä myös uusi suomalainen ooppera, Veli-Matti Puumalan säveltämä Anna Liisa.

Kansainvälisen trendin mukaisesti lomalla ei haluta ainoastaan lepoa, vaan myös kulttuurielämyksiä. Viime vuonna yksin Finland Festivals -ketjun sadassa tapahtumassa kävi kaksi miljoonaa ihmistä, mikä on 12 prosenttia enemmän kuin edellisvuonna. Kaikkiaan festivaaleja on 400-500. Uusiakin tapahtumia tulee, tämän kesän uutuus on oopperafestivaali Kokkolassa.

- Lomilla halutaan myös aivoille ruokaa. Ihmiset etsivät elämyksiä ja suosivat siksi kulttuurimatkailua, pohtii Finland Festivalsin toiminnanjohtaja Kai Amberla.

Kaikilla festivaaleilla talous on perinteisesti tiukalla, koska lippujen hinnat halutaan pitää alhaalla. Kunnat kuitenkin tukevat kesätapahtumia jo melko mukavasti, koska ne saavat yleensä sijoituksensa korkojen kanssa takaisin. Lisäksi kunnat saavat kulttuuritapahtumista suurta imagohyötyä.

- Suomalaisen festivaalikentän erikoispiirre on se, että talkooväki haluaa vuodesta vuoteen tulla mukaan, koska festareilla on niin mukavaa, sanoo Amberla.

- Festivaalit eivät varsinaisesti ole kovin tuottoisaa bisnestä, vaikka isoja rahasummia liikutellaankin. Festareiden järjestäjät eivät usein tähtää voittoon, vaan nollatulokseen. Haluamme pitää myös lippujen hinnat edullisena, jotta kaikki kiinnostuneet voisivat tulla, sanoo Amberla.

(MTV3)

Lue myös:

    Uusimmat