Fazer pahoittelee suklaalevykampanjaansa

Makeisyhtiö Fazer on pahoitellut paljon huomiota herättänyttä hyväntekeväisyyskampanjaansa. Yhtiö lupasi lahjoittaa jokaisesta elokuussa myydystä 200 gramman Fazerin Sininen -suklaalevystä 5 senttiä koulun rakentamiseen Norsunluurannikolle.

Kampanja herätti kritiikkiä erityisesti sosiaalisessa mediassa. Helsingin Sanomissa julkaistiin eilen kirjailija Elina Hirvosen kolumni, jossa hän kirjoitti suklaateollisuuden keräävän suuria voittoja Norsunluurannikon lapsityövoiman ansiosta. Hirvosen mukaan Fazer ei ole kyennyt varmistamaan, että yhtiön voitot eivät syntyisi lapsiorjien työllä.

Fazer vakuuttaa tiedotteessaan tekevänsä töitä sen eteen, että kaakaon alkutuotanto ja hankintaketju toimisivat entistä vastuullisemmin. Yhtiön mukaan tapa viestiä kampanjasta olisi voinut olla toisenlainen, eikä ketään haluttu loukata.

– Kaakaoraaka-aineen jäljitettävyys on keskeinen tavoitteemme. Kun tiedämme, mistä kaakaomme on peräisin, voimme olla varmoja siitä, että olosuhteet alkutuotannossa ovat kunnossa, sanoi Fazerin viestintäjohtaja Leena Majamäki yhtiön tiedotteessa.

(MTV3 - STT)

Lue myös:

    Uusimmat