Facebookista tuli toimittajan työkaveri

Sosiaalisesta mediasta on tullut osa arkipäiväistä toimittajan työtä, kertoo tuore selvitys.

Suomen Journalistiliiton ja viestintätoimisto Aleksin Kaiun teettämän kyselytutkimuksen mukaan lähes kaksi kolmasosaa toimittajista käyttää sosiaalista mediaa eli somea työssään päivittäin. Aktiivisimpia ovat nuoret.

– Kolmen-neljän vuoden takaiseen tilanteeseen nähden on tapahtunut todella radikaali muutos, sanoo perustajaosakas Ville Lehtovirta Aleksin Kaiusta.

Lehtovirta sanoo ilahtuneensa siitä, että vaikka somea käytetään paljon, vain kahdeksan prosenttia kyselyyn vastanneista sanoi pitävänsä somessa liikkuvaa tietoa luotettavana.

Entä jos Facebookiin ei halua?

Toimittajien sosiaalisen median käyttöä ei Suomessa ole tutkittu aiemmin yhtä laajasti. Tutkimuksen mukaan somea käytetään useimmiten juttuaiheiden, taustatiedon ja haastateltavien hankintaan. Sivustoista Wikipedia ja Facebook ovat ylitse muiden.

Journalistiliiton koulutusasiamies Jarmo Häkkinen sanoo yllättyneensä siitä, miten moni esimerkiksi etsii haastateltavia Facebookista.

Facebook on Häkkisen mukaan aiheuttanut myös joitakin huolestuneita jäsenten yhteydenottoja liittoon. Kaikki eivät suositulle sivustolle halua, vaikka sen kautta juttuaiheita löytyisikin.

– Meille on viime vuosina tullut soittoja, kyselyjä ja sähköposteja, joissa ihmetellään mitä pitäisi tehdä, kun pomo vaatii menemään Facebookiin. Siellä pitäisi mainostaa omia juttuja ja omaa mediaa. Monelle perinteiselle toimittajalle se on aika vieras ajatus, eikä välttämättä innosta kaikkia nuoriakaan, Häkkinen sanoo.

Häkkisen mukaan ongelmaan ei ole yksiselitteistä vastausta. Facebook ja muut sosiaalisen median sivustot myös hämärtävät toimittajien työn ja vapaa-ajan välistä rajaa.

Twitter ei innosta – vielä

Mikroblogipalvelu Twitter on tällä hetkellä maailmalla suositumpi kuin Suomessa, mutta Ville Lehtovirran mukaan sen käyttöaste nousee täälläkin - median takia. Tutkimuksen mukaan miespuoliset suomalaistoimittajat käyttävät nyt Twitteriä enemmän kuin naiset, jotka suosivat Facebookia.

– Viime presidentinvaalien alla Twitteriä käytettiin paljon, Lehtovirta muistuttaa.

Kyselyyn vastasi vuodenvaihteessa 536 Journalistiliiton jäsentä. Ahkerimmin vastasivat naiset ja nuoret. Journalistiliittoon kuuluu kaikkiaan lähes 16 000 jäsentä

(MTV3 - STT)

Lue myös:

    Uusimmat