Facebookin "kultajäsenyys" pelkkää huuhaata

Erilaisille nettipalveluille mainostetut ns. kultajäsenyys-huijaukset ovat liikkuneet verkossa nyt muutamien vuosien ajan. Kyseisillä huijauksilla ihmisille uskotellaan, että he saavat maksetulla erityisjäsenyydellä palveluunsa välttämättömiä ominaisuuksia.

Nyt huijauksella kalastellaan käyttäjiä yhteisöpalvelu Facebookissa. Facebookissa on mm. "GET YOUR UPGRADE WHILE THEIR FREE!!" -sivuja, jotka lupaavat varomattomalle käyttäjälle paranneltua käytettävyyttä ja mainosten poistumista jne.

Trend Micro -nettilehden blogissa huomautetaan, että jo pelkän otsikon nimessä ilmenevän kirjoitusvirheen pitäisi soittaa käyttäjien hälytyskelloja. Sivun kommenttiosuus ei puolestaan johda lainkaan kommentteihin, sillä se on kuvake, jota klikkaamalla johdatetaan huijaussivustolle.

Huijauksen idea piilee siinä, että mikäli onneton käyttäjä seuraa kaikkia ohjeita, hän kutsuu ensin ystävänsä tarkistamaan ns. hyvää tarjousta. Sitten herkkäuskoisille käyttäjille sanotaan, että saadakseen tilipäivityksen, on ensin täytettävä kyselylomake. Rikolliset ansaitsevat rahansa juuri näiden kyselyiden avulla.

Ihmissusia ja vampyyreita

Trend Micron tiedottaja Rik Ferguson kertoo kokeilleensa huijauslinkkiä. Muutaman markkinointipalvelun kautta linkki yhdistyy "Werewolf vs Vampire quiz" -sivulle, eli suomennettuna ihmissusi vastaan vampyyri -visailuun, jossa kerrotaan kumpi käyttäjä oikein on. Kymmenen kysymyksen jälkeen käyttäjää pyydetään antamaan kännykkänumeronsa saadakseen tulokset. Mikäli käyttäjä tekee näin, hän joutuu maksamaan 9 puntaa, jota seuraa 9 punnan viikkomaksu, kunnes käyttäjä peruu jäsenyytensä tekstiviestillä.

Palvelun ehdot kyllä näkyvät kyseisellä sivulla, mutta joka tapauksessa ihmiset houkutellaan sivulle vähintäänkin vilpillisesti.

Kyseisestä huijauksesta on liikkunut Facebookissa yli viisikymmentä erilaista versiota. Trend Micron blogissa suositellaankin tutkimaan kaikki linkit, ennen kuin alkaa kutsua ystäviään mukaan. Ja tietenkään omaa puhelinnumeroaan ei tule luovuttaa kyselyjen tulosten saamiseksi. Jos sivua ei voida kerran näyttää, siinä ei ole mitään näkemisen arvoista.

Koskaan ei pidä uskoa huhuja Facebookin ominaisuuksien tai toiminnan muuttumisesta, ellei asiasta tiedoteta suoraan Facebookista.

Rikolliset tahot tiedostavat Facebookin valtavan suosion ja käyttävät tilannetta hyödykseen.

Lue myös:

    Uusimmat