Facebookin iso ongelma – käyttäjät eivät tiedä, mihin ovat liittyneet

Facebookin ja Googlen käyttäjillä on huomattavia vaikeuksia ymmärtää palvelujen yksityisyyskäytännöistä kertovia rekisteriselosteita.

Markkinointiyhtiö Siegel+Galen julkistaman tutkimuksen mukaan vain alle puolet Facebookin ja Googlen käyttäjistä ymmärtää palveluissa ilmoitetut, yksityisyyden suojaan liittyvät rekisteriselosteet.

Täten käyttäjät eivät myöskään tiedä, miten sivustot käsittelevät heidän tietojaan ja kuinka muut verkon käyttäjät pääsevät tietoihin käsiksi.

Rekisteriselosteiden vaikeaselkoisuudesta kertoo sekin, että Facebookin ja Googlen selosteet ymmärretään heikommin kuin valtion asiakirjojen ja pankkikorttien sopimustekstit.

Alle puolet menee perille

Tutkimuksessa 400 ihmistä luki palveluiden selosteet, jonka jälkeen he joutuivat vastaamaan niistä esitettyihin kysymyksiin. Selosteiden ymmärtämisen taso liikkui 35-40 prosentin lukemissa, kertoo uutispalvelu IDG.

- Pakotimme ihmiset kiinnittämään huomiota rekisteriselosteisiin, mutta siitä huolimatta he eivät kyenneet ymmärtämään, mitä ne sisältävät. Ihmiset eivät saaneet selosteesta irti olennaisia tietoja, kertoo Siegel+Galen johtaja Brian Rafferty.

Selosteen luettuaan vain 23 prosenttia tajusi, että heidän Google+ -profiilinsa näkyy kaikille. Vain 30 prosenttia ymmärsi puolestaan Facebookin selosteen luettuaan, että vaikka heillä olisi Facebookissa käytössään tiukimmat yksityisyysasetukset, niin heidän nimensä säilyvät kuitenkin julkisina.

Google yhdisti eri palvelujaan yhdeksi kokonaisuudeksi alkuvuodesta. Googlen tiedottajan mukaan asiasta järjestetty tiedotuskampanja oli yhtiön historian kallein. Tutkimuksen mukaan yksityisyyskäytäntöjen selostamisessa on ollut ongelmia tässäkin tapauksessa: vain alle puolet käyttäjistä nimittäin ymmärsi YouTubeen ja Google Mapsiin liittyvät selosteet.

Tutkimuksen mukaan rekisteriselosteet eivät ole paras tapa kertoa käyttäjille yksityisyyden suojaan liittyvistä asioista. Sen sijaan palvelujen käyttäjiä olisi hyvä informoida entistäkin enemmän sivustojen sisällä siitä, miten he voivat paremmin vartioida tietojaan.

Lue myös:

    Uusimmat