Facebookin avulla valtuustoon

Internet on oiva tapa tavoittaa äänestäjiä.

Puolueilla on opittavaa internetissä käytävästä vaalikampanjoinnista. Politiikan tutkija Jarmo Rinne Tampereen yliopistosta painottaa, että erilaiset sosiaalisen median alustat ovat tärkeitä kampanjointikanavia. Kampanjointi niissä on edullinen tapa tavoittaa suuria äänestäjäjoukkoja.

-Facebook ja MySpace sekä keskustelugalleriat ovat paikkoja, missä ehdokas voi tarkemmin tuoda ilmi kantojaan ja ajatuksiaan. Ne mahdollistavat myös tärkeän vuorovaikutuksen ehdokkaan ja kansalaisten välillä, hän kertoo.

Rinteen alustavan kartoituksen mukaan ainakin Tampereen seudulla Facebookissa aktiiviset ehdokkaat keräsivät hyvin ääniä.

-Parhaiten Facebookia hyödyntäneet ehdokkaat olivat nuorehkoja opiskelijoita. Menestykseikkäimmät heistä saivat 700-800 ääntä, Rinne sanoo.

Tutkijan mielestä Kokoomus on onnistuneesti ottanut mallia Yhdysvaltain presidentiksi pyrkivän Barack Obaman vaaliteemasta. Obama on omaksun hyvin internetissä kampanjoinnin.

-Obaman kampanja kiteytyy iskulauseeseen Yes, we can!. Iskulauseella luodaan uskoa tulevaan. Kokoomus oli samoilla linjoilla Toivotalkoot-teemallaan. Puolue pysty ovelalla tavalla uittamaan kampanjaansa sen, että tarvitsemme ihmisiä jotka tekevät maastamme paremman, ja että kunnallisvaaleissa valitaan ihmisiä jotka tekevät arkipäiväistä yhteisönparantamistyötä, Rinne sanoo.

Rinne ei usko äänestysprosentin nousevan, ellei kampanjointi sähköisty. Tämänkertaisen äänestysvilkkauden hän pistää kuntaliitoksista johtuvan äänestysmielenkiinnon kasvamisen piikkiin.

Perussuomalaisten menestyksen takana on Rinteen mukaan se, että kansalaisten tyytymättömyys kanavoitui Perussuomalaisten ehdokkaiden kautta. Puolueen karismaattisen johtaja Timo Soinin suosiolla ja ahkeralla vaalityöporukalla oli luonnollisesti myös vaikutusta suosioon.

Lue myös:

    Uusimmat