Mainos

"Facebook on se kaveri, joka kertoo luottamukselliset asiasi toisille"

Yhteisöpalvelu Facebook esitteli torstaina Android-puhelimille suunnitellun Facebook Home -käyttöliittymän, jonka tarkoitus on tuoda sosiaalinen media puhelimen käytön keskiöön.

Facebook-fanit saattavat rakastaa uutta käyttöliittymää, mutta yksityisyyttään arvostaville ihmisille kyseinen palvelu ei ole välttämättä kovinkaan mieluinen.

- Facebookilla on sellainen maine, että se kehittää uusia tuotteita, jotka kunnioittavat alkuvaiheessa yksityisyyttä. Sitten palvelu muuttuu hiljalleen vähemmän yksityisyyttä kunnioittavaan suuntaan, huomauttaa teknologiasivusto CNetin toimittaja Seth Rosenblatt.

Rosenblattin mukaan mikään ei viittaa, että Facebook toimisi Home-palvelun kanssa yhtään eri tavalla.

- Mitä enemmän jaat asioita Facebookissa, sitä enemmän se oppii sinusta. Facebook Home on suunniteltu siten, että käyttäjät haluaisivat jakaa asioitaan yhä enemmän, Rosenblatt toteaa.

Home kerää tietoja, kun palvelua käytetään vaikkapa tykkäysten tekemiseen, kommentointiin tai viestien lähettämiseen. Home saattaa myös kerätä tietoa siitä, miten palvelua käytetään. Facebook voi pitää esimerkiksi listaa siitä, mitä sovelluksia käyttäjällä on.

Facebookin mukaan Homen keräämissä tiedoissa ei ole mitään poikkeavaa verrattuna tavalliseen Facebook-sivustoon. Tietoturva-asiantuntija kuitenkin painottaa, että Facebook ei ole käyttäjän todellinen ystävä:

- Facebook on se kaveri, joka kertoo luottamuksella kertomasi asiasi toisille, kuvailee tietoturva-asiantuntija Ashkan Soltani.

Rosenblatt pohtii, että Facebookin tarkoitus on laajentaa uusi Home-käyttöliittymä kaikkialle käyttäjän ja puhelimen sovellusten väliin.

- Mikäli asiat etenevät kuten ennenkin, niin Facebook laajentaa ajan kuluessa tietojensa keruuta, kun palvelun silmälläpito hiipuu. He selvästikin vähättelevät tiedon merkitystä tässä asiassa. Facebookilla on rahallinen kannustin olla mukana minne tahansa käyttäjä meneekin, varoittaa tietoturvayhtiö Abinen asiantuntija Sarah Downey CNetin jutussa.

Kaikesta huolimatta Downey kuitenkin suhtautuu optimistisesti yksityisyyden tulevaisuuteen.

- Viiden vuoden sisällä ihmisillä tulee olemaan enemmän yksityisyyttä kuin nykyään. Mainostajat tulevat taistelemaan tällaista kehitystä vastaan, mutta ihmiset eivät pidä siitä, että he tulevat seuratuiksi ja myydyiksi, hän toteaa.

Rosenblatt toteaa, että vaikka Facebookin perustajan Mark Zuckerbergin määritelmä yksityisyydestä onkin olematon, niin käyttäjien ei tarvitse hyväksyä asiaa.

Hänen mukaansa yksityisyyttä haluavan Facebookin käyttäjän kannattaa kontrolloida mahdollisimman paljon sitä, miten palvelu jakaa hänen tietojaan rajoittamalla eri jakoasetuksia.

Mainos

Lisää aiheesta
    Mainos

    Suosituimmat videot

    Mainos

    Uusimmat

    Mainos
    Mainos
    Mainos
     

    Käytämme evästeitä parantaaksemme käyttökokemusta. Jatkamalla hyväksyt niiden käytön. Tutustu tietosuojakäytäntöömme.