F1-valmistajien lähtöaikeista jatkuvia huhuja: ”Niillä on exit aina yhtä lähellä”

Mercedeksen jatko F1-sarjassa on aina yhtä pitkä kuin johtokunnan kiinnostus toiminnan pyörittämiseen, näkee C Moren F1-asiantuntija Ossi Oikarinen. Hän näkee myös Lawrence Strollin kaupat Aston Martinin osakkuudesta lähinnä markkinoinnillisena tekona.

Racing Point -tallin omistava Stroll osti perjantaina viidenneksen Aston Martinin osakkeista. Kanadalaismiljardööri tekee tiimistä Aston Martinin tehdastiimin vuonna 2021, mutta moottoreita ei yhtiö ala valmistaa.

Mitään kultakaivosta ei Stroll muutenkaan käsiinsä saanut. Aston Martinin osake tuli viime kesänä ryminällä alas yhtiön annettua tulosvaroituksen.

– Autotehdashan on ollut voimakkaasti tappiollinen, ja senkin junan kääntäminen on oma urakkansa, eikä sillä ole kilvanajon kanssa oikeastaan mitään tekemistä, Oikarinen toteaa.

– Aston Martin on aika legendaarinen nimi, joten luulen, että se on markkinointimielessä hyvä Strollille, mutta täytyy muistaa, että autotehdas ja kilvanajobisnes ovat kaksi eri asiaa.

Racing Pointille F1-moottoreita toimittavan Mercedeksen ympärillä on viime aikoina pyörinyt paljon huhuja. Yksi niistä on vienyt Mercedeksen tallipomoa Toto Wolffia ja Strollia yhteen. Oikarinen kuitenkin uskoo, että Mersu on miljardööri Strollillekin liian iso pala kakkua.

– Mersun tehdastiimi tuskin on realistinen juttu Strollille. Luulen, ettei Mercedes ole ihan heti käymässä tehdastiimistään kauppaa.

Exit aina yhtä lähellä

Mitä Mercedes sitten voisi tehdä? Kuuden valmistajien mestaruuden jälkeen odotuksissa on vain se hetki, jolloin Hopeanuolet eivät enää voita kaikkea mahdollista. Onko sarjassa siis enempää saavutettavaa.

Vuoden 2020 jälkeen Mercedes on vielä luvannut toimittaa moottoreita myös nykyisin Renault’n asiakkaana toimivalle McLarenille.

Oikarinen muistuttaa, että bisnes on bisnestä.

– Huhujahan riittää aina, mutta muistetaan noiden tehdastiimien kohdalla, että niillä on yhtä pitkä jatkuvuus kuin johtokunnalla on mielenkiintoa siihen hommaan. Sinä päivänä, kun johtokunta päättää, että tehdään jotain muuta, niin sitten tehdään jotain muuta.

Viime marraskuussa puolestaan Renault’n lähtöhuhut nousivat hetkessä pintaan, kun uudet tuulet olivat hetken päässeet puhaltamaan yhtiön pääkonttorilla.

– Niillä on exit F1:stä aina yhtä lähellä. Se on nähty Toyotan kautta, se on nähty BMW:n kautta. Autourheilu ei ole niiden ydinbisnestä, vaan se on osa heidän markkinointiaan.

– Jos Mercedes päättää huomenna, että me emme enää harrasta autourheilua, vaan siirrytään esimerkiksi vaikka mäkihyppyyn, niin sittenhän siinä käy niin, Oikarinen muistuttaa.

Lue myös:

    Uusimmat