F1-pomo: Kiellettävästä järjestelmästä puolen sekunnin etu

F1-talli Force Indian moottoriurheilujohtaja Otmar Szafnauer uskoo kieltouhan alla olevan FRIC-jousitusjärjestelmän tuovan hurjasti etua osalle talleista.

- Etu voi olla puoli sekuntia kierrosta kohti tai jopa enemmän, jos koko auto on suunniteltu järjestelmän ympärille talven aikana ja tuulitunnelissa, Szafnauer arvioi The F1 Times -verkkosivustolle.

MM-sarjaa dominoivalla Mercedeksellä arvioidaan olevan kehittynein jousitusjärjestelmä.

- Tilanne on vaihtelee tallikohtaisesti ja riippuu siitä, kuinka nopeasti järjestelmä on kehitetty ja kuinka keskeinen se on autolle. Joillekin talleille sen poistaminen merkitsee enemmän kuin joillekin toisille, Szafnauer kommentoi.

Kansainvälinen autoliitto FIA suunnittelee FRIC-jousitusjärjestelmän kieltämistä jo ennen ensi viikonlopun Saksan osakilpailua. Kiellon lykkäämiseen myöhemmäksi tarvitaan kaikkien tallien puolto, mihin Force India -pomo ei usko.

- Teemme niin kuin enemmistö tahtoo, mutta kyse ei ole enemmistöstä vaan yksimielisyydestä. Mielestäni todennäköisyys yksimielisyydelle on nolla, Szafnauer lataa.

FRIC (front and rear interconnected suspension) linkittää yhteen auton etu- ja takajousituksen mahdollistaen ajokorkeuden pitämisen vakiona, mikä parantaa suorituskykyä. FIA on tullut siihen tulokseen, että vuodesta 2008 asti F1-radoilla nähty järjestelmä vaikuttaa auton aerodynamiikkaan, mikä on kiellettyä. Jo Monacon GP:ssä esiin nostettua kieltoa perustellaan kattojärjestön taholta myös kustannussyillä.

Lue myös:

    Uusimmat