F1-pomo kertoi, miten kausi yritetään viedä läpi: viikonloppuina saatetaan ajaa useampiakin kisoja: "Tallien on oltava joustavia"

F1-sarjan urheilujohtaja Ross Brawn kertoi Sky Sportille, miten koronaviruksen vuoksi typistyvä kausi yritetään viedä läpi.

Tässä vaiheesa tiedetään, että kauden neljä ensimmäistä osakilpailua – Australia, Bahrain, Vietnam ja Kiina – on joko peruttu kokonaan tai siirretty niin, että niitä yritetään järjestää myöhemmin uudelleen.

Perjantaina F1 ja FIA tiedottivat, että kausi yritetään saada käyntiin toukokuun lopussa, mikä tarkoittaisi sitä, että myös Hollannin ja Espanjan GP:t jäisivät tältä erää ajamatta. Monacon GP on tarkoitus ajaa 24. toukokuuta, mutta senkin kohtalo on epäselvä.

Tallien edustajat kertoivat Melbournessa, että tällä hetkellä todennäköisintä on, että kausi alkaa kesäkuun alussa Azerbaidzhanin GP:llä. Mikäli näin myös tapahtuisi, ennätyksellinen, alun perin 22 osakilpailua käsittänyt kausi typistyisi vain 15 osakilpailun mittaiseksi.

Brawn sanoo kuitenkin uskovansa, että kisoja pystytään järjestämään tätä enemmän.

– En ole varma, onko säännöissä määritelty tarkkaa määrää kisoille, mutta koska olemme MM-sarja, meillä on kisoja ympäri maailman. Muistamme ajan, jolloin ajettiin 15-16 kisaa, kauan sitten sitäkin vähemmän. Emme odota, että joutuisimme menemään sille tasolle, mutta olemme täysin uudessa tilanteessa. Olen optimistinen, että pystymme järjestämään vähintään 17-18 kisaa riippuen siitä, milloin saamme aloittaa, Brawn sanoi Sky Sportsin haastattelussa ex-kuski Martin Brundlelle.

Kaupallisten oikeuksien haltija haluaa saada kalenteriin mahdollisimman monta kisaa, sillä kisajärjestäjät maksavat sille kisan järjestelyoikeudesta vuosittain noin 25-50 miljoonaa euroa riippuen osakilpailusta.

F1-pomojen suunnitelmana on hyödyntää kalenterin uudelleenjärjestelyssä elokuun kesätaukoa. Tallien on tarkoitus viettää tauko nyt, ennen kauden alkamista, ja elokuun kolmelle vapaalle viikonlopulle yritetään saada mahdollisimman monta osakilpailua.

Kesätauko vietetään 2. elokuuta ajettavan Unkarin GP:n ja 30. elokuuta ajettavan Belgian GP:n välissä.

– Vapauttamalla elokuun kesätauon kisakäyttöön saamme useita viikonloppuja, joina voimme järjestää kilpailun. Uskon, että kykenemme rakentamaan melko hyvän kalenterin loppukaudeksi.

Brawnin mukaan yksi vaihtoehto kisamäärän lisäämiseksi on myös se, että yhtenä viikonloppuna ajettaisiin useampiakin kisoja.

– Se on mahdollista, ja olemme keskustelleet kahden päivän viikonlopuista. Kaksipäiväisillä viikonlopuilla voisimme järjestää kolmekin kisaa peräkkäin.

Normaalissa rytmissä, torstaista sunnuntaihin järjestettävillä GP-viikonlopuilla tallit ovat perinteisesti olleet nihkeitä kisojen ajamiseen peräkkäisinä viikonloppuina, puhumattakaan siitä, että kisoja ajettaisiin kolmena peräkkäisenä viikonloppuna.

– Tallien on oltava tänä vuonna joustavia. Tilanne on poikkeuksellinen. Meidän täytyy varmistaa kausi, joka on taloudellisesti järkevä ja mahdollinen tallien kannalta. Emme voi panna heitä liian koville.

Todennäköistä on, että kesätauon ajalle sijoitettavat osakilpailut ovat Euroopassa ajettavia.

Hollannin GP oli F1-kalenterissa nyt ensimmäisen kerran pitkään aikaan, ja sinne oli tulossa valtava määrä ihmisiä. Zandvoortin radalla ajettavan kilpailun voisi siis kuvitella olevan F1-pomojen arvoasteikolla melko korkealla. Toisaalta ongelmaksi muodostuu se, miten esimerkiksi majoitukset saadaan järjestymään näin pikaisella aikataululla.

Espanjan GP puolestaan on kalenterissa mukana vain yksivuotisella sopimuksella, joten sen asema ei ole ollenkaan niin vahva kuin Hollannin.

Kolmas toukokuussa Euroopassa ajettava osakilpailu, Monaco, on kaikkein heikoimmilla. Monaco maksaa kisan järjestelyoikeudesta ylivoimaisesti vähiten, eikä koko ruhtinaskunnan pysäyttävää GP:tä välttämättä ole mahdolista järjestää kesken kuumimman kesälomakauden.

Alkukauden kaukokisoista Australia on käytännössä varmasti ulkona kauden 2020 kalenterista. Sen sijaan ainakin Bahrainia ja Vietnamia yritetään vielä sovittaa kauden loppupäähän. Kiinan tilanne on vaikea, sillä sää asettaa Shanghaissa ajettavalle kilpailulle omat rajoitteensa.

Bahrainin tai Vietnamin – tai molempien –  ajaminen edellyttää melko varmasti kauden päätösosakilpailun, Abu Dhabin GP:n, siirtämistä marraskuun 29. päivältä eteenpin. Kausi mitä todennäköisimmin kuitenkin päättyy Abu Dhabiin, sillä se maksaa vuosittain suuren summan oikeudestaan isännöidä juuri F1-kauden päätöskisaa.

Lue myös:

    Uusimmat