F1-kausi 2006 pähkinänkuoressa

Julkaistu 26.10.2006 11:41(Päivitetty 26.10.2006 12:15)

Kaikkien aikojen menestyksekkäin F1-kuljettaja Michael Schumacher ajoi muistorikkaan jäähyväiskauden, jonka päätteeksi Fernando Alonso juhli uransa toista maailmanmestaruutta. Kimi Räikkösen McLaren-auto ei ollut voittovireessä.

Bahrainin GP

Kimi Räikkönen (Kuva: Paul Gilham/Getty Images)Kimi Räikkönen (Kuva: Paul Gilham/Getty Images)Getty

Kimi Räikkösen kausi sai Bahrainissa surkean alun, kun suomalainen McLaren-autosta petti takaripustus aika-ajon ensimmäisellä nopealla kierroksella. Kisassa Räikkönen nousi upean ajon ja yhden varikkokäynnin taktiikan siivittämänä joukon hänniltä kolmanneksi. Kilpailun voitti Renault'n Fernando Alonso reilun sekunnin erolla Ferrarin Michael Schumacheriin.

Williamsin Nico Rosberg aloitti F1-uransa häikäisevästi saavuttamalla uransa ensimmäisessä F1-kisassa kaksi MM-pistettä. 12. ruudusta lähteneen Rosbergin kisa sai huonon alun, kun hän menetti startissa etusiipensä joutuen näin tekemään heti alussa ylimääräisen varikkokäynnin. Rosberg putosi joukon hännille, mutta ajoi sen jälkeen upeasti. Ennen toista varikkokäyntiään hän teki kilpailun nopeimman kierrosajan.

Malesian GP

Nico Rosberg (Kuva: Williams Grand Prix Engineering)Nico Rosberg (Kuva: Williams Grand Prix Engineering)Williams

Giancarlo Fisichella ja Fernando Alonso ajoivat Malesiassa Renault-tallille sen ensimmäinen kaksoisvoiton sitten vuoden 1982. Räikkönen sai lähtöhässäkässä osuman autonsa perään Christian Klienin Red Bullista, ajoi ulos ja keskeytti. Kolmannen lähtöruudun aika-ajossa hankkinut Nico Rosberg putosi kisan startissa seitsemänneksi. Hän ehti nousta kuudenneksi ennen kuin kuudennella kierroksella Williams-auton moottori alkoi iskeä suuria liekkejä. Michael Schumacherin Ferrari-autoon vaihdettiin moottori kesken Malesian GP-viikonlopun eikä saksalainen yltänyt kuudetta sijaa korkeammalle.

Australian GP

Schumin Ferrari palasina Australiassa, kuva: Mark ThompsonSchumin Ferrari palasina Australiassa, kuva: Mark ThompsonGetty

Alonso ajoi virheettömästi voittoon Australian osakilpailussa, jota värittivät useat ulosajot sekä neljästi radalla vieraillut turva-auto. Räikkönen ajoi Alonson jälkeen toiseksi. Kilpailun nopeimman kierrosajan viimeisellä kierroksella ajanut Räikkönen jäi Alonsosta lopulta 1,8 sekuntia.

Rosberg joutui ulos kisasta jo avausmutkassa, kun Klienin auto liukui Rosbergia ja Ferrarin Felipe Massaa päin. Kolarista seurasi ensimmäinen turva-auto. Klieniltä lähti hetkeä myöhemmin kovassa vauhdissa Red Bull -auto käsistä, mistä seuranneesta ulosajosta radalle jäi pirstaleita, joiden siivoamista varten kutsuttiin toinen turva-auto. Kolmas turva-auto saatiin, kun hieman yli 30 kierrosta oli takana. Siinä vaiheessa Michael Schumacher ajautui leveäksi, minkä jälkeen Ferrari pomppasi kanttikiveyksestä ilmaan ja romuttui reuna-aitaan. Pian edellisen turva-auton jälkeen Toro Rosson Vitantonio Liuzzi joutui rajuun ulosajoon: auto sinkoutui radan poikki kahteen otteeseen. Tästä seurasi jo neljäs turva-auto.

Australian kisasta jäi mieleen myös Jenson Buttonin uskomattoman loppu: Hondan moottori petti viimeisessä mutkassa. Button ajoi maalisuoraa hurjat liekit autonsa takana, mutta auto pysähtyi vain noin 20 metriä ennen maaliviivaa.

San Marinon GP

Michael Schuamcher, kuva: Paul GilhamMichael Schuamcher, kuva: Paul GilhamGetty

Ferrarin kotiradalla Imolassa Michael Schumacher ohitti Ayrton Sennan formula ykkösten kaikkien aikojen paalupaikkatilaston kärjessä ajamalla uransa 66. paalupaikan. Schumin juhlat jatkuivat myös itse kisassa, jonka saksalainen voitti kahden sekunnin erolla Alonsoon. Kaksikko ajoi lähes 30 viimeistä kierrosta aivan peräkkäin, mutta Alonso ei löytänyt ohituspaikkaa edes varikkokäyntien aikana.

Räikkönen ei yltänyt missään vaiheessa kärkitaisteluun. Hänen lähtönsä ei onnistunut, sillä hän putosi kymmenenneksi. Varmalla ajolla suomalainen kohenteli asemansa kisan mittaan viidenneksi. Nico Rosberg lähti matkaan 13. ruudusta ja tuli ruutulipulle 11:ntenä.

Super Agurin Yuji Ide ajoi startissa Christijan Albersin takapyörään. Midland-auto heitti kolme volttia ilmassa, mutta Albers nousi omin voimin romuttuneesta autosta. Ide menetti tapauksen jälkeen superlisenssinsä.

Varikolla kohistiin autojen takasiipien liiallisesta taipumisesta. Kilpakumppanien mielestä etenkin Ferrarilla, McLarenilla ja BMW:llä oli sääntöjenvastainen takasiipi. Kesäkuussa Kansainvälinen autoliitto FIA tiukensikin takasiipien määräyksiä siten, etteivät siiven osat saaneet puristua yhteen kovassa vauhdissa.

Euroopan GP

Michael Schumacher, kuva: Clive Rose/Getty ImagesMichael Schumacher, kuva: Clive Rose/Getty ImagesGetty

Nürburgringin aika-ajossa ajanottojärjestelmä viestitti virheellisesti punaisista lipuista, joita normaalisti käytetään ajojakson keskeyttämiseen. Formula ykkösten taustayhtiö Formula One Management joutui julkaisemaan virheen tiimoilta virallisen anteeksipyynnön. Alonsoa sekaannus ei haitannut, vaan hän ajoi paalupaikalle.

Kisassa Schumacher ja Ferrari onnistuivat varikkotaktiikassaan. Schumacher oli varma voittaja sen jälkeen, kun hän teki toisen varikkopysähdyksen hieman Alonsoa myöhemmin ja kykeni sitä ennen ajamaan espanjalaiseen 25 sekunnin eron. Alonso ajoi toiseksi. Räikkösen auton vauhti ei riittänyt neljättä sijaa korkeammalle.

Moottorinvaihdon takia viimeisestä ruudusta matkaan lähtenyt Nico Rosberg sijoittui seitsemänneksi keräten näin kaksi MM-pistettä. Schumacher kavensi eroa MM-sarjaa johtavaan Alonsoon kolmeentoista pisteeseen. Räikkösen osalta piste-ero kärkeen virahti jo 21 pisteeseen.

Espanjan GP

Fernando Alonso, kuva: Clive Mason/Getty ImagesFernando Alonso, kuva: Clive Mason/Getty Imagesgetty

Alonso hallitsi kotikisaansa koko matkan. Alonsolle voitto oli erityisen mieluinen. Hän kilpaili ensi kertaa maailmanmestarina kotiyleisönsä edessä ja lähti rohkeasti kevyellä autolla aika-ajoon ja nousi paalulle. Kilpailussa hän tuli varikkopysähdyksiin ennen Schumacheria ja pystyi pitämään niin kovaa vauhtia, että saksalainen jäi kauas taakse.

Räikkönen otti yhdeksännestä lähtöruudusta todellisen superstartin kiihdyttäen samalla kertaa Barrichellon, Ralf Schumacherin, Trullin ja Buttonin edelle. Sen enempää suomalainen ei pystynyt sijoitustaan nostamaan, kun autostakin irtosi kisan aikana ilmanohjain itsestään. Räikkönen myönsi kisan jälkeen, että kauden mestaruus on Renault'n ja Ferrarin kauppa. Nico Rosberg jäi kärjestä yli kierroksen.

Monacon GP

Michael Schumacher, kuva: Clive Mason/Getty ImagesMichael Schumacher, kuva: Clive Mason/Getty ImagesgETTY

Ferrarin Michael Schumacherilta riistettiin tuomariston päätöksellä F1-kauden arvostetuimman osakilpailun Monacon GP:n paalupaikka. Aika-ajon lopussa nähtiin erikoinen tapahtuma, kun Schumacher jätti autonsa Rascasse-mutkaan tehtyään sitä ennen paalupaikkaan oikeuttaneen ajan. Schumi hidasti kilpakumppaneitaan, koska he eivät pystyneet ajamaan täysillä sitä radan kohtaa, johon Schumin auto oli jäänyt. Saksalaisen mukaan kyse oli ajovirheestä, mutta lähes kaikki muut pitivät temppua tahallisena, sillä Schumacher menetti autonsa hallinnan vaivaisessa 16 kilometrin tuntinopeudessa

Alonso otti kisassa ensimmäisen Monacon voittonsa. Räikkönen hiillosti Alonsoa pitkään miesten välisen eron oltua alle sekunnissa, mutta suomalaisen taistelu päättyi auton pettämiseen, kun kuumat pakokaasut polttivat McLaren-auton johtoja. Schumi kiri joukon hänniltä ruutulipulle viidenneksi. Nico Rosberg keskeytti kisan ajauduttuaan päin kaidetta.

Britannian GP

Fernando Alonso, kuva: Clive Rose/Getty ImagesFernando Alonso, kuva: Clive Rose/Getty ImagesGetty

Alonso teki Britannian GP-viikonloppuna ensimmäistä kertaa ns. hattutempun: paalupaikka, voitto ja kilpailun nopein kierros. Alkukierrosten ajan kärkikolmikko Alonso, Räikkönen ja Schumacher taisteli tiukasti sijoituksista. Voittotaistelu ratkesi, kun Alonso karkasi haastajiltaan yli kymmenen sekunnin päähän ensimmäisten varikkokäyntien yhteydessä. Schumacher nousi kisassa Räikkösen edelle toiseksi Ferrarin varikkopysähdyksen onnistuneen ajoituksen ansiosta. Rosberg ajoi maaliin yhdeksäntenä.

Kanadan GP

(Kuva: Clive Rose/Getty Images)(Kuva: Clive Rose/Getty Images)Getty

Alonso jatkoi alkukauden täydellistä hallintaansa voittamalla Kanadan GP:n. Kyseessä oli espanjalaiselle kauden yhdeksäs palkintosijoitus ja neljäs peräkkäinen voitto. Räikkönen menetti toiseksi viimeisellä kierroksella kakkossijansa ajettuaan neulansilmämutkassa leveäksi, jolloin Michael Schumacher pääsi nousemaan edelle toiseksi. Alonso ehti tehdä yli 20 sekunnin johdon toisena ajaneeseen Räikköseen ennen kuin radalle tuli kymmenen kierrosta ennen maalia turva-auto Jacques Villeneuven osuttua seinään tilanteessa, jossa hän ajautui radan likaiselle linjalle ohittaessaan hitaasti ajanutta Ralf Schumacheria.

Nico Rosbergin kisa päättyi heti alkuunsa, kun Juan Pablo Montoya ajoi kylkeen. Kolumbialainen selvisi tapauksesta kutakuinkin ehjällä autolla, mutta täräytti 14. kierroksella McLarenin Montrealin radan Mestarien muuriin, ja sillä kertaa vahingot olivat niin mittavat, että ajaminen päättyi. Montoyan kausi oli muutenkin pitänyt sisällään kosolti sattumuksia: Australiassa hänen autonsa sammui ajovirheestä johtuneen ulosajon seurauksena, Espanjassa auto jäi pyörähdyksen jälkeen jumiin radan reunakiveyksen päälle ja Britannian GP:n lähdössä hän vioitti autoaan osuttuaan yhteen Villeneuven BMW:n kanssa.

USA:n GP

Kimi Räikkönen ja Juan Pablo Montoya (Kuva: Clive Rose/Getty Images)Kimi Räikkönen ja Juan Pablo Montoya (Kuva: Clive Rose/Getty Images)Getty

USA:n GP jäi Montoyan F1-uran viimeiseksi. Ura ei päättynyt hienosti, sillä kolumbialainen käynnisti viiden auton kolarisuman ajamalla toisessa mutkassa tallikaverinsa Räikkösen perään. Molemmat McLaren-kuskit keskeyttivät. Yhteensä seitsemän autoa joutui ulos kisasta kahdessa erillisessä lähtökolarissa. Hurjimmat voltit heitti Nick Heidfeldin BMW, mutta kuljettaja selviytyi vammoitta.

Ferrari aloitti Indianapolisissa kirinsä, kun Schumacher ajoi voittajana maaliin 7,9 sekuntia ennen toiseksi sijoittunutta tallikaveriaan Massaa. Alonso ajoi maaliin vasta viidentenä. Kilpailussa ajoi maaliin vain yhdeksän autoa. Niistä viimeisenä ruutulipulle körötteli Nico Rosberg.

Ranskan GP

ick Heidfeldin BMW, kuva: Paul Gilham/Getty ImagesNick Heidfeldin BMW, kuva: Paul Gilham/Getty ImagesGetty

Paalupaikalta lähtenyt Michael Schumacher ajoi helppoon voittoon Ranskan GP:ssä. Schumille voitto oli ennätyksellisesti kahdeksas Magny-Coursin radalla. Aikaisemmin kukaan kuljettaja ei ole pystynyt yhtä moneen voittoon samalla radalla. Schumacher ajoi voittajana maaliin 10,1 sekunnin erolla toiseksi sijoittuneeseen Alonsoon. Räikkönen sijoittui viidenneksi. Moottorinvaihtorangaistuksen takia 19. lähtöruutuun joutunut Nico Rosberg ajeli kilpailun läpi jälkijoukoissa sijoittuen 14:nneksi.

BMW otti auton keulaan sijoitetut pystysuuntaisen siivekkeet käyttöönsä, mutta joutui Kansainvälisen autoliiton FIA:n määräyksestä poistamaan ne heti Ranskan viikonlopun jälkeen. Siivekkeet siivittivät Heidfeldin pistesijalle kahdeksanneksi.

Saksan GP

Jacques Villeneuve (Kuva: Mark Thompson/Getty Images)Jacques Villeneuve (Kuva: Mark Thompson/Getty Images)Getty

Renault-talli joutui Saksan kisaan ilman alkukauden ajan käyttämiään massavaimentimia, jotka kiellettiin FIA:n toimesta. Alonso ei pystynytkään missään vaiheessa pystynyt haastamaan Ferrareita, vaan joutui tyytymään viidenteen sijaan. Michael Schumacher ajoi voittoon kaventaen Alonson MM-johdon 11 pisteen suuruiseksi.

Kolmanneksi Hockenheimin radalla ajanut Räikkönen jäi kärjestä 13,2 sekuntia. Räikkönen joutui tekemään ensimmäisen varikkovierailunsa suunniteltua aiemmin, koska autoon oli laitettu liian vähän polttoainetta lauantaina ennen aika-ajon päätösosion alkua. Nico Rosberg keskeytti heti ensimmäisellä kierroksella, kun Williams lähti käsistä ja päätyi kylki edellä päin rengasvallia.

Villeneuve romutti rajussa ulosajossa BMW-autonsa vasemman kyljen rengasvalliin. Tämä jäikin kanadalaisen viimeiseksi esiintymiseksi formula ykkösissä, sillä seuraavaan kisaan hänet korvattiin Robert Kubicalla.

Unkarin GP

Unkarin aika-ajoa leimasivat kärkikuljettajien rangaistukset. Sekä Alonson että Schumacherin aika-ajoaikoihin lisättiin kaksi rangaistussekuntia. Alonso hankki rangaistuksen perjantain harjoituksissa näyttämällä käsimerkkiä Robert Doornbosille ja kääntämällä autoaan pois normaalilta ajolinjalta kohti Doornbosia. Lisäksi Alonso syyllistyi ohitukseen keltaisten lippujen aikana. Schumi sai rangaistuksen tehtyään lauantain harjoituksissa kaksi ohitusta ajojakson keskeyttämisestä viestittäneiden punaisten lippujen aikana.

Jenson Button, kuva: Paul Gilham/Getty ImagesJenson Button, kuva: Paul Gilham/Getty ImagesGetty

Sadekeli tuotti ohitusten ja ulosajojen täyttämän GP:n, jossa Honda-tallin Jenson Button ajoi uransa ensimmäiseen F1-voittoon. Button ehti ennen voittoaan ajaa 112 voitotonta GP-kisaa.

Räikkönen lähti paalupaikalta komeasti liikkeelle ja piti ykkössijaa ensimmäiseen varikkokäyntiinsä asti, jolloin 15. lähtöruudusta uskomattoman alkukisan ajanut Alonso nousi kärkeen. Alonso pitikin kärkipaikkaa toiseen varikkokäyntiinsä asti, mutta varikkokäynnin jälkeisellä kierroksella Alonson autosta lenteli takarenkaan kiinnitysmuttereita ja espanjalainen joutui keskeyttämään. Räikkönen keskeytti kilpailun toiselta sijalta 26. kierroksella ajettuaan kierroksella jääneen Vitantonio Liuzzin Toro Rosso -auton perään.

11. ruudusta lähtenyt Michael Schumacher ehti alkukisasta jäädä Alonsolle jo kierroksella menetettyään etusiipensä kolarissa Fisichellan kanssa, mutta Räikkösen kolarin radalla tuoma turva-auto auttoi saksalaista kuromaan eroa kiinni. Parhaimmillaan Schumi oli kisassa toisena, mutta toisin kuin muut kärkikuljettajat hän ei käynyt radan kuivuttua vaihdattamassa kuivan kelin renkaita. Kolmossijasta käyty taistelu Heidfeldin kanssa vioitti Schumin autoa siinä määrin, että hän joutui keskeyttämään varikolle kolme kierrosta ennen maalia. Schumi sai kuitenkin kisasta loppusijoituksen ollen kahdeksas. Rosbergin kisa päättyi auton sähköviasta johtuneessa 19. kierroksen ulosajossa.

Turkin GP

Turkin GP muistetaan etenkin kilpailun jälkeisistä tapahtumista. FIA antoi Turkin autoliitolle ja Turkin GP:n järjestäjille yhteensä 5 miljoonan dollarin (n. 4,0 milj. euron) sakot palkintojenjakokohun takia. FIA närkästyi siitä, kun Pohjois-Kyproksen presidenttinä esitelty Mehmet Ali Talat jakoi GP:n voittajan palkinnon. Moista valtiota ei ole tunnustettu kuin Turkin taholta, joten FIA piti tempausta poliittisena kannanottona, jollaisia poliittisesti neutraali autoliitto ei suvaitse.

BMW:n kolmoskuskina Turkin perjantaiharjoituksissa ajeneesta 19-vuotiaasta Sebastian Vettelistä tuli kaikkien aikojen nuorin F1-viikonlopun virallisella ajojaksolla ajanut kuljettaja. Kaiken lisäksi hän teki sensaatiomaisesti kärkiajan harjoituksissa.

Felipe Massa (Kuva: Paul Gilham/Getty Images)Felipe Massa (Kuva: Paul Gilham/Getty Images)Getty

Massa ajoi paalupaikalta uransa ensimmäiseen F1-voittoon, kun taas MM-sarjan kärkikuljettajat Alonso ja Schumacher kävivät loppukierroksilla huikean taistelun kakkossijasta. Alonso pystyi pitämään Schumin ruutulipulle asti takanaan 0,081 sekunnin erolla. Alonso oli ohittanut Schumin varikkosuoralla turva-autotilanteessa, jossa Schumi oli joutunut odottamaan varikkovuoroaan edellään ajaneen Massan takana, kun taas Alonso oli päässyt suoraan Renault'n varikolle.

Räikkönen keskeytti jo kisan alussa McLaren-auton vioituttua lähtökolarissa Toro Rosso -kuljettaja Scott Speedin osuttua hänen takarenkaaseensa. Williamsin Nico Rosberg nousi komealla startilla 14. ruudusta kuudenneksi. 25. kierroksella hän oli noussut jo viidenneksi, kunnes moottorin vedenpaineet katosivat ja talli käski hänet keskeyttämään varikolle.

Italian GP

Heikki Kovalainen (Kuva: Bryn Lennon/Getty Images)Heikki Kovalainen (Kuva: Bryn Lennon/Getty Images)Getty

Myös Italian GP:ssä suurimmat uutiset tulivat kisan jälkeen, jolloin Ferrari tiedotti Michael Schumacherin lopettavan ajouransa tähän kauteen ja Kimi Räikkösen siirtyvän kaudella 2007 Schumin tilalle Ferrari-kuskiksi. Renault puolestaan kertoi ennen Italian GP-viikonlopun alkua palkanneensa suomalaisen Heikki Kovalaisen kilpakuljettajakseen kaudelle 2007.

Kohua riitti Monzassa muutenkin, sillä Alonso pudotettiin 10. lähtöruutuun, koska tuomaristo katsoi espanjalaisen estelleen Massaa aika-ajon päätösosion loppuvaiheissa. Alonso sijoittui aika-ajossa alun perin viidenneksi. Alonso suivaantui rangaistuksestaan todeten, ettei F1 ole hänen mielestään enää urheilua.

Schumacher ajoi komeaan voittoon Monzan radalla. Kun Alonso joutui keskeyttämään kilpailun moottoririkon takia, kavensi Schumacher espanjalaisen MM-johdon 2 pisteen suuruiseksi. Räikkönen ajoi GP:ssä toiseksi. Paalulta lähtenyt Räikkönen piti Italian GP:n kärkipaikkaa ensimmäisiin varikkokäynteihin asti. Niiden yhteydessä Schumi onnistui ohittamaan suomalaisen eikä saksalainen kärkeen päästyään enää ykkössijastaan luopunut. BMW-kuski Kubica ylsi palkintopallille kolmanneksi uransa kolmannessa F1-kisassa. Rosbergin autoon iski jo 9. kierroksen jälkeen tekninen vika ja kilpailu jäi hänen osaltaan kesken.

Italian viikonlopun uutisiin kuului myös MF1-tallin siirtyminen hollantilaisen autonvalmistajan Spykerin omistukseen. Renault-pomo Flavio Briatore puolestaan esitti Monzassa väitteen, että kauden maailmanmestaruus olisi kabineteissa päätetty antaa Ferrarin Michael Schumacherille, mutta kiirehti kommentista nousseen kohun jälkeen korostamaan, että kyse oli vain vitsailusta.

Kiinan GP

Kimi Räikkönen, kuva: Paul Gilham/Getty ImagesKimi Räikkönen, kuva: Paul Gilham/Getty ImagesGetty

Renault'n Alonso ja Fisichella valtasivat Kiinan GP:n lähtöruudukon eturivin, kun Michelin-renkaat toimivat aika-ajon sateisessa säässä Bridgestonea paremmin. Kuudenneksi aika-ajossa jäänyt Schumacher taituroi kuitenkin alussa kostealla mutta loppua kohden kuivuneella Shanghain radalla Kiinan GP:n voittoon, joka nosti hänet samalla MM-sarjan kärkeen. Schumi sinetöi voittonsa tekemällä tyylikkään ohituksen Fisichellasta, joka lipesi heti varikkokäyntinsä jälkeen Suzukan ensimmäisessä mutkassa kuivan kelin renkaillaan ulkokurvin puolelle märälle linjalle.

Alonso karkasi kisan alussa kauas muilta, mutta joutui 29. kierroksella luopumaan kärkipaikastaan, kun kierrosajat putosivat yhtäkkiä sekuntitolkulla huonosti toimineiden eturenkaiden takia. Ongelmat olivat seurausta siitä, että Alonso vaihdatti ensimmäisellä varikkokäynnillään autonsa etupäähän uudet välikelin renkaat, kun taas muut kärkikuskit eivät vaihtaneet lainkaan renkaitaan ensimmäisellä varikkokäynnillään, vaan jatkoivat samoilla välikelin renkailla, joilla kisan aloittivat. Lopussa vauhtinsa uudelleen löytänyt Alonso ajoi toiseksi.

Räikkönen joutui keskeyttämään kilpailun 17. kierroksella tekniseen vikaan. Sitä ennen hän oli ehtinyt ajaa kotvan toisena. Rosberg ajoi 11:nneksi.

Japanin GP

Michael Schumacher (Kuva: Paul Gilham/Getty Images)Michael Schumacher (Kuva: Paul Gilham/Getty Images)Getty

Japanin kisan alla MM-taiston paineet näyttivät vaikuttavan Renault-leiriin, sillä Alonso syytti julkisesti tallikaveri Fisichellaa siitä, ettei italialainen ollut tukenut häntä edelliskisan tilanteessa, jossa Alonson kierrosajat olivat pudonneet huonosti toimivien eturenkaiden takia, vaan oli vastoin Alonson tahtoa suorittanut ohituksen.

Ferrari hallitsi Japanin aika-ajoa valtaamalla eturivin, mutta GP:ssä tilanne kääntyi kuitenkin Alonson eduksi, kun johdossa ajaneen Schumacherin Ferrariin sattui ensimmäinen moottoririkko kilpailussa kuuteen vuoteen. Alonso siirtyi näin voitollaan MM-sarjassa 10 pisteen johtoon.

McLarenin Kimi Räikkönen ajoi kisassa viidenneksi. Väärän rengasvalinnan takia 11:nneksi jäänyt lähtöruutu ei antanut mahdollisuuksia parempaan. Rosberg ajoi maaliin kymmenentenä.

Brasilian GP

Fernando Alonso (Kuva: Paul Gilham/Getty Images)Fernando Alonso (Kuva: Paul Gilham/Getty Images)Getty

Michael Schumacherin mestaruusmahdollisuudet olivat lähes olemattomat kauden ja uran päätöskisassa Brasiliassa, ja 9. kierroksen ohitustilanteessa tullut rengasrikko heikensi niitä entisestään. Siitä huolimatta Schumi ajoi Brasiliassa yhden uransa upeimmista kisoista taistelemalla rohkeiden ohitusten myötä tiensä joukon hänniltä neljänneksi. Kaiken kruunasi Schumacherin kolme kierrosta ennen maalia suorittama ohitus Räikkösestä: saksalainen puristautui sisäkurvin puolelta väkisin edelle sen jälkeen, kun kuljettajat olivat hetken aikaa ajaneet aivan rengas rengasta vasten. F1-historian menestyksekkäin ura sai näin ansaitsemansa näyttävän päätöksen.

Alonso varmisti maailmanmestaruuden ajamalla Brasiliassa toiseksi. Renault varmisti samalla valmistajien maailmanmestaruuden. Massa ajoi ensimmäiseksi Brasilian GP:n kotivoittajaksi sitten vuoden 1993 ja Ayrton Senna. Räikkönen sijoittui kisassa viidenneksi. Rosberg kolaroi avauskierroksella tallikaverinsa Webberin perään ja ajautui hetkeä myöhemmin päin rengasvallia.

Teksti: Jani Merimaa

(MTV3)

Tuoreimmat aiheesta

F1